Stockholms Fria

Här flödar alkoholen

Just när det är som renast hemma rasar allt samman igen. De förlösande fraserna uttalas: 'Det är inte lönt. Det är hopplöst. Det är ingen idé.' Och sedan rullar allt på för mamma och pappa, med spriten, fyllan, bakfyllan, dillet, misshandeln. Deras mellanbarn Leena har för länge sedan lärt sig hur det fungerar.

Susanna Alakoski lyckas i sin debutroman med att skildra två alkoholiserade föräldrar på ett sätt som gör att man får sympati och förståelse för dem. Vi får följa Leenas uppväxt, från när hon som barn i förskoleåldern med sin familj flyttar in i de nybyggda lägenheterna i Fridhem - även kallade Svinalängorna - tills hon ska börja åttan.

Med en förhållandevis korthuggen, precis prosa skildrar Alakoski det upptrappade supandet och hur Leena gradvis blir medveten om vad det är som sker i familjen. Föräldrarna är invandrade från Finland och Leena och hennes två bröder Markku och Sakari får lära sig svenska av sina kamrater och när de börjar skolan. Både mamman och pappan super i perioder och ju längre tiden går, desto allvarligare blir följderna för familjen. Allt oftare kommer grannmamman och andra bekanta för att supa med dem. Pappan blir mer och mer fyllsjuk, och misshandlar mamman grövre.

När fyllperioderna inträffar försöker Leena fly. Hon sover hos sin kompis Åse, vars mamma också super ibland, men ligger vaken på nätterna och lyssnar på vad som händer i sitt eget hem, eftersom lägenheterna ligger vägg i vägg. Även Markku är hos vänner, men Sakari, som är yngre, är ofta hemma. Han slutar så småningom att tala.

Det är en mörk berättelse, men Susanna Alakoski berättar den sparsmakat. Hon skildrar de hemska händelserna svepande, gör nedslag i detaljer, en kort dialog. Här ligger även skildringens svaga sida: jag saknar en gestaltning av vad som sker. Nu fungerar prosan istället ibland mer som korthuggna, ibland schematiska beskrivningar av händelser.

Men att följa Leena genom livet är ändå fascinerande och historien är medryckande. En ovanlig omständighet är hur väl Leena ändå fungerar och finner sig tillrätta i livet utanför familjen, och hur hon trots till en början obefintliga insatser från myndigheternas sida litar på och ställer sitt hopp till förändring till dem. Leenas styrka är att hon inte, som så många andra, tar på sig familjens misär och försöker reda upp den själv. Istället har hon tröst i andra och annat - när inte föräldrarnas fyllor blir alltför dominerande.

Här ligger också en av romanens stora styrkor: den begraver sig inte i det eländiga. Den beskriver även det som är bra i familjen och inger en kärlek och förståelse för alla dessa personer, som så ofta kommer tillkorta i livets gång.

Berättelsen är fylld av fantastiska iakttagelser som Leena gör, till exempel när hon lyssnar till sin mammas samtal med sin väninna om hur kvinnorna går in på toaletten efter att de har haft sex, för att fixa sin orgasm på egen hand. Eller hur Leena får gradvisa insikter om var familjen befinner sig i samhällets klasskikt, och hur livet kan te sig för andra barn. Författaren visar med humor och skärpa tydligt hur livet kan se ut för dem som står långt ned på statustrappan i vårt svenska samhälle på 60-talet: de invandrade finnarna.

Susanna Alakoski har kort sagt åstadkommit en genomtänkt, intelligent, medryckande och känslomässigt stark roman. Om än lite väl summarisk ibland.

Fakta: 

Litteratur
Svinalängorna
Författare: Susanna Alakoski
Förlag: Albert Bonniers

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

'Känner du inte lukten?'

I förra veckan skrev bland andra Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet om att de rasistiska Nürnberglagarna tillämpades i Sverige mellan 1935 och 1945. De förbjöd så kallade 'ariska tyskar' att gifta sig med judar. Få känner till att det ironiskt nog råder liknande förhållanden i Israel i dag, där inget giftermål kan äga rum mellan personer av olika trosuppfattning. En israelisk jude får alltså inte gifta sig med en kristen eller muslim.

Fria.Nu

Riddar-Rakel är sagans vinnare

Riddar-Rakel väjer varken för Ryslige Roland, den elaka Drottning Flora eller att erkänna att hon inte utfört något stordåd än - för en riddare ljuger aldrig.

Fria.Nu

Bolibompa förstärker förlegade könsroller

Barnprogrammen i SVT1 kryllar av förlegade könsroller. I äldre program som Piff och Puff är det inte konstigt. Men SVT fortsätter att reproducera förlegade ideal även i sitt nyproducerade material.

En hårdkokt deckare som blir något mer

Det här är historien om slashasen Pablo José och hans sökande efter en familjemedlem som har försvunnit. Pablo José extraknäcker som privatdetektiv när hans bror behöver det. Annars sover, mejlar, super, röker han mest på.

© 2024 Stockholms Fria