Stockholms Fria

Våren i vita kuben

Redan nästa lördag öppnar en av vårens första utställningar och några veckor senare är det dags för Liljevalchs årliga vårsalong. Jacob Kimvall guidar dig till vårens konstnärliga sevärdheter i huvudstaden.

Våren kommer tidigt i konstvärlden. Liljevalchs årliga jurybedömda vårsalong, som öppnar redan 30 januari, är nästan alltid en fullständigt ögonbedövande utställning.

Jag brukar vackla ut från den utmattad av alla olika tonlägen och uttryck. Just därför är den oumbärlig i sin bredd och sin mångfald. Proffs och amatörer delar på den anrika byggnaden. För det mesta hittar man något som är riktigt intressant eller roligt, sällan blir det som man förväntat sig.

Sedan några år innehållsdeklarerar konsthallen salongen efter kön och ålder. Årets jury bestående av fyra gallerister och en representant från Liljevalchs har bland ansökningarna till utställningen valt ut 263 verk av 168 konstnärer mellan 18 och 72 år. Det var nästan dubbelt så många kvinnor som sökte, men bland de antagna är ändå männen i klar majoritet (99 män mot 69 kvinnor).

Det finns säkert anledning att återvända till detta urval – men just nu går det inte att säga något annat än att den som går dit det får se.

Senare under våren tar Jan Hofström över lokalerna med utställningen Mörkrets hjärta (öppnar 18 april).

Redan den 8 januari öppnar Nordin gallery med en utställning av Oskar Aglert vars Accessoarer på AK28 var en av 2008 års mest minnesvärda utställningar. Då hade han tagit konsumtionssamhällets dröm om ständig tillväxt till utgångspunkt för en lika skrämmande som snygg utställning.

Efter höstens bankkriser känns den än mer aktuell, och det ska bli intressant att se vad Aglert har att bjuda på denna gång, vare sig det är en vidareutveckling av Accessoarer eller något helt annat.

Moderna museet öppnar säsongen med en presentation av den japanska konstnären Tabaimo som för ett par år sedan fick stor uppmärksamhet med verket FURO på Judiska teatern.

Det var en dansinstallation som utgick från Tabaimos animerade film Parts of japanese bathhouse och skapades direkt för Judiska teatern som ett samarbete mellan Tabaimo och Batsheva Dance Company.

Då försatt jag chansen att se Tabaimo, vilket jag inte tänker göra den här gången. Utställningen öppnar den 31 januari.

Annars känns det som att Moderna museet är sig likt. Ser ut att bli idel sevärda utställningar. Fotografen Andreas Gursky i en stor retrospektiv och två utställningar med verk ur samlingarna, Play med videoverk och Åter till verkligheten med fotografi från 1970-talet. Liten risk för bottennapp och tyvärr ännu mindre chans att få se något riktigt spännande.

Nästan så långt från Moderna museet man kan komma: det lilla ambitiösa galleriet Bastard har ett framgångsrikt 2008 bakom sig med en växande verksamhet och med ett välförtjänt pris från tidningen Nöjesguiden som grädde på moset. Sedan starten för drygt två år sedan har Bastard vuxit från ett roligt initiativ till ett av stadens mest intressanta experiment- och projektrum utan att den opretentiösa atmosfären gått förlorad.

Deras vernissager är fortfarande bland det mest urbana konststockholm har att erbjuda. Ofta är det yngre och mindre etablerade konstnärer som visar vad de går för, eller etablerade som gör mer udda projekt som kanske inte funkar hos deras vanliga gallerister.

2009 innebär en expansion av verksamheten då Bastard ska öppna filial i Berlin, men i Stockholm inleds säsongen med en utställning av Jenny Granlund, en tecknare som galleriet också visade verk av på konstmässan i Sollentuna i våras.

Apropå konstmässor bjuder denna vår, precis som förra, på inte mindre än tre stycken. Den som i fjol låg i Sollentuna har nu flyttat till Kista och slår upp dörrarna fredagen den 13 mars. Undertiteln är Nordic contemporary, och mässan har ännu inte gått ut med mycket mer information än så.

Men redan 13–15 februari är det dags för Market och Supermarket som står tydligt definierade mot varandra.

Market är mässan för Skandinaviens kvalitetsgallerier och Supermarket för de konstnärsdrivna projekten. Båda brukar vara sevärda, men om man bara hinner med en och behöver prioritera så skulle jag alla gånger välja Supermarket. Inte för att konsten är bäst där, utan för att där händer grejer som inte händer annars – eller någon annanstans.

Många av verken som visas på Market kan man däremot lika gärna se på respektive galleri.

Galleri SteinslandBerliner och Galleri Hangups var två gallerier som öppnade 2008 och som jag tänker försöka hålla koll på i år. Den 10 januari öppnar Hangups med en utställning av tecknaren Olof Inger. SteinslandBerliner har ännu inte har skickat ut någon information om vad som komma skall, men efter en separatutställning med Finsta och samlingsutställningen Art of Music så ser jag fram emot nästa utställning, vad det än blir.

Slutligen hoppas jag vi får se kulturhuset Cyklopen återuppta sin verksamhet under våren och sommaren.

Fakta: 

MER KONST I VÅR

Mikael Lundberg, Kliver ur min avsikt och faller, Millesgården 31 januari. Tiden och rummet, livet och döden är återkommande teman hos Lundberg vars konstnärskap här visas i största presentationen hittills.

Gunilla Klingberg, Bonniers konsthall 11 februari. Gunilla Klingberg intresserar sig för vår tids konsumtionskultur och är kanske mest känd för sina karakteristiska mönster där hon återanvänder olika lågpriskedjors varumärken.

Loretta Lux, Kulturhuset 28 februari. Fotokonstnären Loretta Lux porträtt av barn ställer frågor om skönhetsideal och manipulation och visas nu för första gången i Sverige.

Vårens utställning med ung svensk samtidskonst öppnar på Bonniers konsthall den 29 april.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Konsthösten och giganterna

Det svenska måleriets mästare möter graffitins Elvis Presley. Jacob Kimvall guidar till den stockholmska konsthösten, som startade på allvar nu i veckan.

Kärlek och nostalgi i förening

Jag har skrivit det förut – hiphop är en kultur besatt av tiden. Här, i hiphopen, finns plats för sentimental tillbakablickande nostalgi, politisk realistisk samtidsskildring och hårda utopiska framtidsvisioner – och ibland finns alla lägen samtidigt.

60-talisterna har börjat tappa greppet

I konstvärlden har man länge lagt stor vikt vid ålder och generationskonflikter – det handlar om ung konst mot det gamla gardet. Det kan visst vara intressant, och ibland relevant.

Träffsäker politisk filmkonst

I söndags, lagom till att debatten om videon Territorial pissing börjat lugna ner sig, visades politisk experimentfilm på Cinemateket, biografen Sture i Stockholm. Rubriken var Actions – political actions and performances och bakom programmet stod Filmform, som har ett av världens äldsta arkiv för konst- och experimentfilm.

© 2025 Stockholms Fria