På andra sidan korten
Det kom ett pressmeddelande till redaktionen: 'Göteborgsderby i Pokermiljonens andra avsnitt'. Det är tv4 som gör reklam för sin nya storsatsning, Pokermiljonen. Ett program där kändisar, proffs och amatörer som kvalificerat sig på Unibets sajt spelar poker om en miljon kronor.
I en annan kanal blir det reklampaus och det avslöjas att hela programmet sponsras av ett eller annat pokerföretag. Parbet, Pokerstars eller Partypokers logga flashar upp i rutan tillsammans med en sorglig filur i murrig kofta som pumpar upp en uppblåsbar docka som han (för det är alltid en han) raskt delar ut korten till, samtidigt som en speakerröst berättar att på nätet, där finns det alltid någon att spela med.
Reklamen fortsätter och ett annat pokerföretag berättar om sin verksamhet. Här är det pokergänget i garaget som presenteras. Gänget som blivit reducerat eftersom en av dem kammat hem storvinsten. Men nog är de ändå tacksamma för att kompisen stannar förbi någon gång då och då och tjingsar på de gamla polarna. Bara som hastigast så klart och i snygga bilen för han har ju
kommit upp sig.
Bakom vinsten - en stjärna.
När Sifo i december 2005 gjorde en enkätundersökning på Lotteriinspektionens
uppdrag visade det sig att omkring 105 000 svenskar hade satsat pengar på nätpoker
under de senaste tre månaderna. När enkäten gjordes om i april 2006 hade antalet nätpokerspelare ökat till cirka 210 000. En
fördubbling på fyra månader.
Och det är inte bara i reklamen som
spelandets glamorösa framsida ställs till allmänt beskådande. Poker och/eller annat spelande är ett centralt tema i ett flertal tv-serier. En mängd program visar pokerturnéringar där såväl proffs som kändisar och amatörer sitter runt ett filtklätt bord med rynkade
pannor. Inte en spelskuld så långt ögat når.
För tio år sedan var poker ett kortspel från 1800-talet men när brittiska Channel 4, år 1998, lanserade Late night poker, det första underhållningsprogrammet på teve om
poker, startade en enorm utveckling.
Det dröjde inte länge förrän den första
pokersajten dök upp på Internet. Pokerns
status började stiga och allt fler
kommersiella tevekanaler producerade
pokerprogram sponsrade av de stora spelbolagen. För det är dit som män(iskorna) ska lockas. In till anonymiteten i nätspelandes fagra värld. En värld där besluten ska
komma snabbt och det handlar om sekunder mellan insats och vinst. Eller förlust.
Spelinstitutet, som på Folkhälsoinstitutets uppdrag svarar och hjälper förtvivlade
människor som ringer till Nationella stödlinjen för spelberoende, berättar att var tredje samtal de får in handlar om nätpoker. Enligt dem är det ett spel där riskerna är stora. Det är ensamheten och anonymiteten vid datorn som ökar faran. Hemma framför datorn finns vare sig social kontroll eller några spärrar.
Sponsorfilmen dyker upp igen. Pengarna har inte förändrat mannen. Det är bara det att hans gamla liv är tråkigt och hans nya är
glamoröst och fyllt av vackra kvinnor och dyra bilar. Ett liv alla vill ha!
Men för varje vinnare finns en hel mängd förlorare?
Glorifiering av spelmissbruk i tv?
Spännande.