Stockholms Fria

”Förbifarten blir en valfråga”

Regeringen gav på torsdagen klartecken till det omdiskuterade vägbygget Förbifart Stockholm. ”Det här kommer bli en stor valfråga”, säger vänsterpartiets Birgitta Sevefjord.

Ett projekt som är nödvändigt för ett fungerande trafiksystem i storstadsregionen, enligt alliansen och Socialdemokraterna. Ett allvarligt hot mot klimatet och folkhälsan, säger resten av oppositionen tillsammans med miljöorganisationer. Så har debatten gått kring Förbifart Stockholm som ska gå mellan Skärholmen och Häggvik. I torsdags beslutade regeringen att godkänna vägbygget som kommer att kosta cirka 27 miljarder kronor. Beslutet får stark kritik av Miljöpartiet och Vänsterpartiet.

– Förbifarten löser inte de stora trafikproblemen varken i staden eller i länet, säger oppositionslandstingsrådet Birgitta Sevefjord (V). Den klarar inte uppställda miljökrav och så är den extremt dyr. Man pratar om 27–30 miljarder men då kan man väl räkna med att det kommer bli bra mycket dyrare om den byggs, så är det alltid med den här typen stora projekt. Men vi tror inte att den kommer att byggas eftersom den inte kommer att klara miljöbalkens krav.

Även miljöorganisationer stämmer in i kritiken. Naturskyddsföreningen menar att Sveriges trovärdighet i klimatfrågan står på spel.

– I en tid då kraftiga trafikinvestering krävs för att klara klimatmålen och ställa om samhället kommer en väldigt stor del av budgeten att gå till en väg som inte löser några trängelsproblem. Jag ser inte att det nu finns möjlighet att klara de satsningar som måste göras på tåg och kollektivtrafik, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen, i ett uttalande.

Även Vänsterpartiet ser hellre att pengarna för vägbygget läggs på utbyggd kollektivtrafik och signalerar att man kommer driva frågan i valrörelsen 2010.

– Det här kommer bli en stor valfråga, säger Birgitta Sevefjord.

Socialdemokraterna är ju för förbifarten. Kommer vi få se en enighet inom oppositionen inför valet?

– Vi i Vänsterpartiet och Miljöpartiet är lika mycket emot som Socialdemokraterna är för men det finns olika åsikter inom det partiet. Diskussionen fortsätter internt mellan de tre partierna inom oppositionen. Vi och Miljöpartiet säger nej av miljöskäl. Det är upp till dem som förespråkar Förbifarten att bevisa att den inte har nån skadlig inverkan på miljön. Nu får vi se vad regeringen säger och hur de ska finansiera detta jättebygge på minst 30 miljarder kronor. De pengarna finns inte i dag utan det får man ta från andra trafikinvesteringar som är mycket mer angelägna ur miljösynpunkt, säger Birgitta Sevefjord.

Fakta: 

<h2><a href="http://www.fria.nu/tema/foerbifarten">Läs fler artiklar om Förbifart Stockholm.</a></h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Trängselskatten – het fråga för Stockholmspolitikerna

Miljardöverskottet från trängselskatten tar staten hand om. Regeringen vill nu se en höjning av trängselavgiften för att finansiera en utbyggnad av tunnelbanan. Något som visserligen välkomnas av politikerna i stadshuset, men både oppositionen och alliansen vill att överskottet ska kontrolleras regionalt.

Första miljarden på väg till Förbifart Stockholm

Nästa år ges drygt 1,2 miljarder från trängselskatten tillbaka till Stockholm, vilket är dubbelt så mycket som tidigare år. Nästan allt går till att finansiera Förbifart Stockholm. "Ett stort svek mot folkomröstningsresultatet", säger Göran Folin från Alternativ stad.

© 2024 Stockholms Fria