Fria.Nu

Dubbla motiv bakom nykterhetspropaganda

I tidigare krönikor har jag kritiserat motorsporten för dess bristande engagemang i miljö- och resursfrågor. De bilar och motorcyklar som används brukar ju inte direkt vara bränslesnåla, och körsätten i motortävlingarna är förstås allt annat än ekonomiska. Det finns därför, enligt min mening, starka skäl att använda förnyelsebara drivmedel inom motorsporten för att kompensera de miljömässiga bristerna.

Nu har det faktiskt dykt upp ett sådant initiativ inom svensk bilsport som kan vara värt att nämna. För ett par veckor sedan meddelade nämligen Swedish touring championship, STCC, att det ska bli tillåtet att använda etanolbränslet E85 (som innehåller 85 procent etanol och resten konventionellt bränsle) i nästa års mästerskap. Till en början ska E85 vara ett tillåtet alternativ, men på sikt avser STCC att göra E85 till mästerskapets standardbränsle.

Bakom satsningen står förutom STCC även Volvo Personvagnar, som antagligen vill värna om sin miljöprofil. Min reflektion är att denna ansats skulle vara betydligt trovärdigare om företaget samtidigt satsade på mindre och bränslesnålare modeller på den vanliga personbilsmarknaden. Den svenska bilparken är ju den mest bränsleförbrukande i hela Europa - mycket beroende på de inhemska biltillverkarnas inriktning på stora bilar.

Alkohol har varit i fokus även på ett annat sätt inom motorsporten. Då handlar det om ett par förare som vill agera mot rattonykterhet.

Det svenska rallyhoppet Daniel Carlsson är en av dem. Han har tagit initiativ till World rally against drunk driving, WRADD. Det handlar om att Carlsson ska propagera mot rattonykterheten som är ett stort trafiksäkerhetsproblem och som dödar 10 000 människor per år bara i Europa.

Daniel Carlsson sponsras av en tillverkare av alkolås. Dessutom hoppas Carlsson att genom WRADD få in mellan 5 och 25 miljoner kronor per år, vilket bland annat ska möjliggöra en ordentlig satsning på VM-rallyt nästa år.

En annan som propagerar mot alkohol i trafiken är den före detta formel 1-världsmästaren Mika Häkkinen. Han ska i olika sammanhang tala om hur viktigt det är att inte kombinera alkohol med bilkörning. Häkkinen sponsras av en whiskytillverkare som stöttar ett EU-projekt mot rattonykterhet.

Bilsportstjärnor får betydande utrymme i media och när de talar lyssnar många motorintresserade och sportkonsumenter. Därför kan det nog ha betydelse för nykterheten på vägarna om Daniel Carlsson och Mika Häkkinen propagerar mot rattfylleri.

Men jag måste säga att jag inte blir så imponerad av Häkkinen, som först gör reklam för alkoholdrycker och sedan deltar i en kampanj mot alkohol i trafiken - det är lite som att gasa och bromsa samtidigt. Fast det är klart att Häkkinens agerande är bättre än om han enbart skulle marknadsföra spritdryckerna.

Exemplen ovan handlar om att motorsporten och dess stjärnor verkar för något gott syfte samtidigt som de tjänar pengar. Man kan också fråga sig om det är pengarna eller det goda syftet som kommer först.

Dubbla motiv är dock inget som är speciellt för motorsporten. Samma inriktning finns till exempel i den nationella miljöpolitiken, där det talas om att Sverige ska ligga långt framme inom miljöteknik för att därigenom kunna erövra marknadsandelar i Kina och andra ekonomiskt snabbväxande länder där behovet av miljöanpassade lösningar ökar. Risken är dock att miljöfrågan reduceras till en fråga om teknik och ekonomi.

När det gäller motorsporten får man nog ändå se satsningarna på etanolbränsle och nykterhetspropaganda som något positivt. Förhoppningsvis är detta bara början.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Man behöver återhämtning

Hälsoredaktör Jarmo Juhani Riihinen går mot nya utmaningar och önskar alla läsare välbefinnande och god hälsa.

Fria.Nu

Möjligt att bromsa åldrandet?

Vissa teknikoptimister tror att en accelererande teknisk utveckling ska lösa problemen med sjukdomar och åldrande. Men i praktiken är det långt kvar till att människor kan bli odödliga.

Fria.Nu

Därför behöver vi mindfulness

HÄLSA Något som är lika 'inne' som grönt te, vilket artikeln Grönt te tros kunna hjälpa mot diabetes handlar om, är mindfulness och andra mentala träningsformer. Till exempel när jag för ett par år sedan ville skriva in mig på en meditationskurs gick det inte - det var fullbokat flera månader framåt.

Fria.Nu

Samhällsansvaret är misstolkat

Det finns en aspekt på samhällsansvar som de flesta inte tänker på när de lägger sin kraft på protester mot kraftvärmeverk och mobilmaster: samhällets ansvar för att skapa förutsättningar för ett hälsosamt liv, skriver Jarmo Juhani Riihinen.

Fria.Nu

© 2024 Stockholms Fria