Stockholms Fria

Ondska som inte berör

Martin Holmström har sett I ondskans tjänst, en film om tillkomsten av Jud Süss, en av Nazitysklands propagandaminister Joseph Goebbels största framgångar. 

Jud Süss, som gavs ut 1940 och regisserades av Veit Harlan, var en av Joseph Goebbels största framgångar som propagandaminister. Den sågs av 20 miljoner människor runt om i Europa och bidrog till att späda på fördomar mot judar.

Jud Süss handlar om Joseph Süss Oppenheimer som blev rådgivare åt en hertig på 1700-talet. Oppenheimer skaffade sig en rad fiender och när hertigen dog steg det antisemitiska hatet mot honom och han hängdes.

Denna verkliga händelse har tolkats på olika sätt i böcker och noveller. Goebbels såg en möjlighet att använda sig av denna historia för att väcka avsky mot judar och tillsatte regissör, manusförfattare och skådespelare för att göra en propagandafilm.

I ondskans tjänst handlar om tillkomsten av Jud Süss. Goebbels vill att Tobias Moretti (Ferdinand Marian) ska spela huvudrollen. Moretti protesterar till en början, men eftersom hans fru har judiskt påbrå har han till slut inget val. Han blir ett vertyg i propagandamaskinen och slits mellan samvetskval och att tjusas av fotoblixtar och eleganta tillställningar med vackra kvinnor och sprit.

Ferdinands fru, Anna Marian (Martina Gedeck) rör sig i bakgrunden som det dåliga samvetet. Gedeck spelar nertonat, använder sig av blickar och tystnad, till skillnad från Moritz Bleibtreu som gör Goebbels till en närmast komisk karaktär. Entusiastisk, barnslig och ständigt leende.

Till en början kan man identifiera sig med Ferdinand, förstå hans inre kval. Men någonstans bland borgerlighetens kristallkronor, champagne och olycksbådande stråkar försvinner suget i magen. Ferdinand Marian badar i sprit och går från den ena famnen till den andra med sorgsen blick, men det är inte bara han själv som blir dövad av glamour och alkohol. Även som publik börjar man förlora känseln.

Joseph Goebbels har sagt att ”intellektuell aktivitet är en fara för skapandet av en karaktär”. Men så var han också propagandaminister och inte filmkonstnär. I ondskans tjänst har pampig musik, vackra interiörer, välregisserade nyckelscener – men karaktärerna är inte särskilt mångfacetterade. De är frammejslade med alltför grova verktyg.

Medan Goebbels faktiskt bemödar sig om att Ferdinand ska spela övertygande i Jud Süss, låter Oskar Roehler nazisterna framträda i 2D. Och framför allt låter han Ferdinand flyta allt längre in i spritdimman och långsamt tyna bort utan att man riktigt minns vad det var som försvann. Det räcker inte med en vemodig blick för att nå publikens hjärtan. Så enkla propagandaknep fungerar inte i dag.

Fakta: 

I ondskans tjänst
Regi: Oskar Roehler
Skådespelare:
Tobias Moretti,
Moritz Bleibtreu,
Martina Gedeck m fl

För fler filmtips:

Filmpärlor 

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria