SL: En miljon plankningar i månaden
SL:s uträkning av antalet plankningsresor per månad på en miljon stämmer bra, enligt dem själva. Planka.nu menar att SL omöjligt kan veta hur många som fuskar i kollektivtrafiken.
SL säger att en miljon resor som görs i Stockholms kollektivtrafik per månad är plankningar. En siffra som minskat sedan året före.
– Tre gånger om året gör vi en mätning på olika tunnelbanestationer då vi räknar de plankare som åker fast och de som slinker genom spärrarna. Uppskattningsvis är det en miljon resor som gjorts av plankare. Andra tidskrifter har skrivit att det handlar om en miljon plankare, men det stämmer inte, säger Thomas Silvander, affärsförvaltare på SL.
Trots höjningen av priset på SL-biljetter i september 2011 så ska plankningsresorna ha minskat med 1,6 procent 2012.
– Vi tror att det beror på de nya kontrollerna. Vi har en annan strategi nu, att vi kontrollerar stationerna där flest plankar så som Hässelby Gård. När plankarna blir medvetna om det så vill de nog inte ta risken, säger Thomas Silvander.
Den minskade intäktsförlusten på 39 miljoner kronor vill han inte kommentera vad de ska gå till. Christer G Wennerholm, trafiklandstingsråd Stockholms läns landsting, har i ett uttalande sagt att pengarna kan gå till att bygga ut och modernisera kollektivtrafiken.
– Det får han stå för. Om han tycker att pengarna kan gå till det så får han lägga fram det som förslag, och så beslutar trafikförvaltningen om det. Men jag kan inte svara på det, säger Thomas Silvander.
Anna Nygård, från Planka.nu, har läst om det minskade antalet plankningsresor, men säger att det omöjligtvis kan stämma.
– Jag tror inte ett dugg på dessa siffror. SL:s siffror ser för det första alltid olika ut, sen kan de omöjligt ha räknat ut hur många som plankar genom att räkna dem. Falska sms-biljetter är jättevanligt, ungefär en på 100 är giltig. Dessutom märker vi att när priserna stiger så stiger också antalet plankare, säger hon.
Organisationen Planka.nu vill att kollektivtrafiken ska vara helt avgiftsfri. På frågan om de uppmuntrar plankare till att fortsätta planka svarar Anna Nygård både ja och nej.
– Vi ser plankningen som en avgiftsstrejk. Men vi erbjuder också ersättning till månadskort för människor som inte har råd att utnyttja kollektivtrafiken.
• SL uppger att de förra året förlorade drygt 238 miljoner kronor på att folk plankar i tunnelbanan, på bussar eller pendeltåg. Uppskattningsvis beräknas andelen plankare till 3,0 procent. Det är en minskning med 1,6 procentenheter jämfört med 2010.
• Tre gånger så många plankningar sker efter klockan 21 jämfört med under dagtid, och det är på fredagar och lördagar som plankningar är som vanligast, enligt SL.
• Enligt SL fuskas det mest i närheten av ändstationerna på tunnelbanelinjerna. Norsborg (9,7 procent), Rågsved (9,3), Husby och Hässelby gård (8,0) har några av de högsta siffrorna. Den åldersgrupp som fått betala allra flest tilläggsavgifter är 20–24-åringar.