• 28 heltidstjänster försvinner och 51 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid på Reneriet, som ansvarar för städningen på pendeltågen.
Stockholms Fria

Städare i uppror: ”Städkaos väntar i pendeln”

Landstinget måste agera mot nedskärningarna på Reneriet, skriver pendelstädarna i ett öppet brev till trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons.

Den 26 juni varslade Reneriet om att säga upp 90 av oss som arbetar med städning och klottersanering inom pendeltrafiken i Stockholm. Nu har man sagt upp 50 heltidstjänster av totalt cirka 194. Det betyder en mer än 25-procentig minskning av personalen som har att sköta renhållningen av pendeltåg och stationer.

Hur tänkte du här? är frågan vi ställer till Dig, Kristoffer Tamsons. Du som är ytterst ansvarig för pendeltågsverksamheten, dess drift och underhåll. En "pendeltrafik i världsklass" är devisen hos MTR, som SL har gett ansvaret att sköta pendeln. För vår del undrar vi om man vill uppnå världens skitigaste tåg och stationer redan denna höst? För när de av oss som blir arbetslösa har gjort sitt sista arbetspass kommer det att bli ordentligt smutsigt, var så säker på det!

Och vad ska Du som ansvarig politiker svara de resenärer och skattebetalare som klagar och undrar varför inte drygt två miljarder, som årligen betalas till MTR för driften av pendeln, inte räcker till för att hålla tågen och stationerna rena och snygga? 

Vad svarar Du de resenärer som reagerar på att de nya stationerna Odenplan och City efter bara en månad börjat gro igen av smuts och skräp som vi redan underbemannade städare inte hinner ta bort? Och detta innan uppsägningarna har verkställts! Är Ditt svar att Du inget visste, eller tänker du ta vårt öppna brev på allvar och undersöka varför bristen på städning snart hamnar på löpsedlarna och resulterar i sjunkande Nöjd kund-index, NKI.

Tro oss, de flesta av oss har arbetat på pendeln i uppemot tio år och vi ser nu allt falla samman inför våra ögon. Reneriet, vår arbetsgivare sedan den 10 december 2016 och underentreprenör till MTR, är i fritt fall och riskerar konkurs om inte ett under sker. Pengarna är slut och orsaken är ett kontrakt med MTR som bygger på fantasier och falska premisser. Som att man kan sköta städningen av pendeln med 30 procent mindre personal. Fakta är att Reneriet under dessa åtta månader har tvingats hämta in mängder av extrapersonal för att hålla näsan över vattenytan.

Vi är således inte för många som städar på pendeln. Vi är för få och behöver bli fler för att kunna upprätthålla den kvalitet som SL har beställt! 

Att MTR har lurat Reneriet att teckna ett förlustavtal bryr vi oss å ena sidan inte om, om det enbart hade drabbat företagets aktieägare. Men nu är det vi anställda, resenärerna och städkvaliteten som drabbas! Vi blir arbetslösa på heltid eller deltid och det endast för att MTR ska kunna skicka mer pengar till ägarna i Kina.

Ja, vi läste i tidningen att vinsten enbart på tunnelbanan blev 110 miljoner i fjol för MTR:s del. Hur förklarar Du det när det samtidigt fattas pengar för att hålla pendeltågen hela och rena?

Argumentet att Reneriets ägare får stå sitt kast för att man tecknat ett uselt avtal med MTR kommer inte att räcka den dag företaget går i konkurs och all städverksamhet på pendeln upphör, liksom på tunnelbanan och överallt där man har anställda. (Totalt ca 900 i Sverige.) Det blir snarare Du och andra politiskt ansvariga som hamnar i skottgluggen för att Ni har varit blåögda och inte insett att någon har lurat också er. Eller i vart fall skattebetalarna och resenärerna som betalar för MTR:s ohämmade vinstbegär och smutsiga hantering.

Det väsentligaste är inte vad det står för företagsnamn på våra arbetskläder, förutsatt att vi har trygga anställningsvillkor och får de resurser vi behöver för att sköta vårt arbete. Men SL kommer inte undan ansvaret för vad man ställer till med när man öppnar upp för privatisering av kollektivtrafiken och tillåter entreprenörer att lägga ut delar av verksamheten på oseriösa underentreprenörer.

Att kollektivtrafik ska bedrivas i offentlig regi är vår grunduppfattning, men i detta akuta läge är det i första hand Din rent ut sagt förbannade plikt att snarast vidta åtgärder för att förhindra en kaotisk situation som närmar sig med stora steg.

En mängd pendeltågsreparatörer har redan blivit uppsagda för att det saknas pengar i det av MTR delägda bolaget som lagar tågen. Nu är det vi städare som står på tur. Och som sagt: hur förklarar Du det när skattepengar regnar som manna från himlen och skickas till Kina? Ska vi se det som bidrag till en demokratisk utveckling i världens största diktatur eller som ren och skär omoral?

Den 29 augusti klockan 16 kommer vi städare på Reneriet, i sällskap med kollegor från MTR och med stöd från Seko, att stå utanför SL:s huvudkontor på Lindhagensgatan 100 i samband med att Trafiknämnden håller sitt möte. Vi förväntar oss att Du och dina kollegor i nämnden tar er tid och kommer ut till oss som står där utanför och vill göra våra röster hörda.

Vi accepterar inga uppsägningar! Vi tänker inte tiga om att städkaos väntar om inte SL och MTR tar sitt ansvar. 

Fakta: 

SOL Reneriet

• Ett finskägt bolag som levererar städ-, hygien- och underhållstjänster till privata och offentliga uppdragsgivare. Har kontrakt med MTR för SL:s räkning sedan december 2016.

• Bolaget budgeterade för lågt vid anbudsförfarandet och personalkostnaderna kom att kraftigt överstiga ersättningen från MTR. Man fick även överta städpersonal från förra entreprenören ISS. I juni varslades 90 städare om uppsägning. Efter förhandlingar med facket blev det i augusti klart att 28 heltidstjänster försvinner och 51 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid, enligt Sekotidningen. 113 städare blir kvar i den nya organisationen, mot tidigare 182.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ojämlikheten ökar otryggheten

Avskaffa skattelättnaderna som undergräver välfärden och bygg ett tryggt samhälle för alla, skriver Per Björklund apropå de ökande dödsskjutningarna.

© 2025 Stockholms Fria