Rrriot Samba slår på trumman för feminism | Stockholms Fria
  • Marie Milling, Nadia Bone Antonioli och Sabina Sundman spelar contras och Wafa Zbedats trumma kallas figura. Båda är en form av surdo, en bastrumma vanlig inom samba och annan brasiliansk musik.
Fria Tidningen

Rrriot Samba slår på trumman för feminism

En solig söndagkväll i slutet av juni hörs plötsligt ljudet av trummor eka över Odenplan. Det är den feministiska musikföreningen Rrriot Samba som avslutar sommarens intensivkurs med ett gatuframträdande.

Kursen har löpt över fyra dagar och deltagarna är allt från rena nybörjare till dem som redan har en viss vana vid rytminstrument. Att de nu är samspelta går inte att ta miste på, och den snabba utvecklingen har helt klart varit en kick. Tillbaka i kurslokalen på Norrtullsgatan ventileras upplevelsen och ord som ”stolt”, ”overkligt” och ”rörd” är återkommande bland det 20-talet kvinnor i olika åldrar som nu är en sambaerfarenhet rikare.

Rrriot Samba har funnits i fem år, men majoriteten av medlemmerna är relativt nya, berättar Lucia Collazos, som är styrelseledamot i föreningen. Vi har vuxit jättemycket.

Föreningen arbetar för musikalisk och feministisk utveckling av kvinnliga slagverkare och oftast bjuds endast kvinnor eller transpersoner som identifierar sig som kvinnor in till kurs och bandverksamhet, men föreningen i sig är inte separatistisk.

– Vi tror att musik som spelas i stora ensembler stärker självkänslan och för att gruppen ska växa musikaliskt måste vi också stärka varandra, förklarar Lucia Collazos. Vi försöker skapa rum för systerskap och gemenskap. Vi lär känna varandra och kan också på så sätt inspireras av andra kvinnor. Vi har varandra som feministiska och musikaliska förebilder.

Det var Rrriot Sambas feministiska profil som fick Lucia att först gå med.

– Det kändes tryggt, redan där kändes det rätt. Folk är väldigt medvetna om att låta varandra ta plats, det är inte som i andra ensembler, det finns inte den här hierarkiska trappan.

Med i styrelsen är också Lucias syster Claudia Collazos:

– Det var något av en impuls att jag gick med, jag tycker mycket om musik och spelade gitarr när jag var yngre, men det försvann i tonåren. Jag upptäckte att det här var jättekul, att komma tillbaka till musikvärlden. Det är en trygg och uppmuntrande miljö här, man blir bättre av att spela under de förutsättningarna.

Atmosfären hos Rrriot Samba är av stor betydelse, tycker Johanna Wester. Hon har kommit till kursen, som hålls i Brygghuset på Norrtullsgatan, tillsammans med sin syster Julia och deras mamma Margareta.

– Det är en unik form av feministisk rörelse, säger Johanna. Det är fantastisk musik men framför allt är det den solidariska och inkluderande attityden som är tilltalande.

När Fria besöker Rrriot Samba på kursens andra dag inleds passet med en namnlek under Karolin Kalle Röcklingers ledning. Sedan plockar var och en upp det instrument de blivit tilldelade för just den här kursen. Varje instrument har i sin tur tilldelats sin rytmfigur. På ledarens signal drar gruppen igång och på givna signaler görs olika break eller stopp. Ibland är det lite trevande, det ställs frågor och görs genomgångar av en viss sektion, men grundprincipen för att skapa sambans intrikata mönster tycks snabbt ha fått fäste. Efter halva passet tar Caroline Svensson över efter Kalle och lär ut ett nytt break som kallas tambourim.

Lucia Collazos har märkt hur Rrriot Sambas inställning skiljer sig från andra orkestrars. Den som exempelvis vill leda får prova på oavsett hur länge personen ifråga har spelat.

– Vi tillåter oss att göra det här, det är klart att man kan leda! Vi försöker uppmuntra deltagarna att våga stiga fram.

Två band verkar under föreningens vingar, OYA och Saravà. I övrigt hör kurserna till kärnverksamheten, som inte bara lär ut samba utan även andra rytmer, men samban är en utgångspunkt som det finns en tanke bakom.

– Just sambascenen är så machodominerad att det känns lite speciellt bara det, att ha en ensemble med enbart tjejer, säger Lucia Collazos. Att vi utgör den aktiva delen, och inte bara dansar, som i många traditionella sammanhang. Genom musiken kan vi också komma ut med vår strävan genom att vi till exempel aktivt sökt upp spelningar som är mansdominerade. Vi försöker att spela så mycket som möjligt för vi tror att det är viktigt att kvinnor syns i kulturella sammanhang.

Härnäst går Rrriot Sambas två band i Prideparaden tillsammans med RFSL den 3 augusti. Till hösten startar nya kurser, se kommande info: http://rrriotsamba.com

Rekommenderade artiklar

© 2021 Stockholms Fria