• SFTs skribent Tova Gerge här tillsammans med Klara Olander i Lova, Lova, Lova som scensättes på Dramalabbet
Stockholms Fria

Brytningstid mellan barn och vuxen

Dramalabbet har fått en ny ledning. Grundarna, regissören Martin Geijer och dramatikern Lisa Linder, har lämnat över verksamheten efter att ha främjat nyskriven svensk dramatik sedan 1998. Den nuvarande styrelsen - Sara Arvidsson, Hannes Delling, Nils Edwall, Martin Odh, Maja Salomonsson, Gustav Tegby och Dag Thelander - är samma gäng som står bakom den nystartade teatertidningen Nya scen. Med hjälp av devisen 'nu kör vi' har de gett sig själva i uppdrag att under projektet Nya året undersöka hur de ska förändra världen, vilket bland annat innebär en satsning på dramatik av kvinnor.

Först ut är Tova Gerges och Klara Olanders pjäs Lova, lova, lova i regi av Lisa Rudenhed. Författarna är också föreställningens skådespelare. En text om mötet mellan 14-åriga Liv och 16-åriga Felicia. Liv har klarat nästan alla hinder och passeringspunkter i skolorienteringen trots att hon egentligen inte ville genomföra loppet. Kompassen som borde ge trygghet och vägriktning tar nu en annan vändning. Plötsligt ser hon Felicia i skogen sittande på den sista kontrollen. Efter att ha blivit avslängd från ett tåg för att hon hade inte betalt en biljett gick hon rätt ut i skogen och satte sig under en gran.

Med ett poetiskt anslag skildras brytningstiden mellan barn och vuxen då självbilden och identiteten formas. En text om tonåringens rädsla, tomhet och vilsenhet; känslan av att inte vara någon, att inte finnas; behovet av att skapa sitt eget norm- och regelverk, sin egen verklighet; överdriften och lusten till fantasihistorier. En berättelse om två unga tjejers vänskap och vikten av att ha någon som lyssnar. Ibland mynnar deras samtal ut i barnsliga lekar med ekon från en vuxenvärld. De två karaktärerna speglar sig i varandra. Kanske finns Felicia bara i Livs huvud eller är en annan sida av henne.

Texten anspelar på och har tagit direkta citat från Cornelis Vreeswijks sång Felicia, adjö som avslutar hans Felicia-cykel. Kvinnan som i sitt namn bär på ett löfte om en utopisk lycka men som till sist dör. Den nästan aborterade Liv, som fick sitt namn av sin mamma när hon kände hur ett nytt liv växte i magen, dras till och brottas med Felicia. Livs inre scenario blir alltmer svårhanterligt och smärtsamt, samtidigt som en eventuell befriande brytning eller försoning med Felicia sker.

Skådespelarna och texten verkar ibland lite utsatta och utlämnade på scenen. En mer definierad och specifik scenografi snarare än att använda det befintliga rummet skulle ha skapat en mer förtätad och tydlig föreställning. Texten skulle ha fått ett motstånd och skådespelarna något att förhålla sig till och utnyttja i spelet. Eller kanske en annan väg att gå hade varit fullfölja det redan antydda koreografiska greppet fullt ut och förankra texten i det fysiska uttrycket.

Fakta: 

Lova, lova, Lova
Regissör: Tova Gerge och Klara Olander
Regi: Lisa Rudenhed
Medverkande: Tova Gerge och Klara Olander
Scen: Dramalabbet, Hagagatan 48
Speldatum: 22-23, 27-28 januari

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

'Jag vill, jag kan, jag törs' borde vara en självklarhet

Det rådde en förväntansfull, pirrig partystämning på premiärkvällen. Publiken bestod av kultur- och mediafolk blandat med beslutsfattare, Fi-företrädare, politiker, queerspecialister, mångkulturkonsulenter, teaterprofessorer, nostalgitrippande medlemmar från Grupp 8 och andra kvinnogrupper som en gång stod på barrikaderna.

Ett litet frö till en djupare debatt om scenkonsten

Är det rätt att skattemedel finansierar projekt som görs för att dra mycket folk? Ska politikerna över huvud taget lägga sig i? Visionerna och avsaknaden av desamma inom scenkonsten diskuterades på ett seminarium förra veckan. Vi var på plats.

Oz samtalar med de döda

Ända sedan sexdagarskriget 1967 har författaren Amos Oz varit aktiv i olika israeliska fredsgrupper och organisationer där man förespråkat en tvåstatslösning av den israelisk-palestinska konflikten. Han menar att den europeiska vänstern fokuserar för mycket på att hitta någon att anklaga. Under ett besök i Stockholm talade han om sin mors självmord, det patriotiska 1930-talet och om en konflikt som inte är enbart svart och vit.

Politiska frågor ligger i tiden

Efter att under fem dagar tagit del av ett fullspäckat seminarieprogram känner man sig som en tankemässig centrifug. Samtidigt är biennalen ett tillfälle för teatern att visa sina muskler, som kulturminister Leif Pagrotsky påpekade när han klippte det guldglänsande bandet vid invigningen i Norrlandsoperans konsertsal. Den är en unik mötesplats för teaterarbetare att träffa varandra och diskutera teaterns innehåll, mål och mening.
Politiska frågor tycks ligga i tiden. Inom förra säsongens tema, civilisationskritik, satte Unga Riks upp Lisa Langseths pjäs Märk mig! i regi av Richard Turpin. En text om märkeshysterin och den globala orättvisan som tar gestalt i ett par gråtande Nike-skor.

'Israeliska armén fri från kritik'

Mellan 16 och 19 april ägde Stockholms judiska filmfestival rum för trettonde året i rad på biografen Zita. SFT har träffat Shiri Tsur, regissör av dokumentärfilmen On the Objection Front, som handlar om sex israeliska soldater som vägrar tjänstgöra på ockuperat område.

© 2025 Stockholms Fria