• Tangon och paso doublen, den marschartade spanska dansen som ofta spelas vid tjurfäktningar, används som metaforer för olika maktpositioner. Danilo Be
Stockholms Fria

Kabaret Underordning synar dubbelmoralen och makten

I Kabaret Underordning, som tar sitt avstamp i maktfrågor, har Susanne Osten skapat en mustig och bitvis mycket underhållande samtidsförankrad föreställning med en stämning av Berlinkabaret på 20-talet. Unga Klara har byggts om till en krog med öl, vin och mat. I första klass kan man avnjuta en calypsomiddag, i andra klass en libanesisk mezetallrik och i tredje klass köpa snacks och dryck i baren.

Föreställningen vill syna underordningens mekanismer och genomskåda allas vår dubbelmoral, motsättningar och paradoxer. Förtryck och dominans. Dessa begrepp som spänner över klass, kön och etnicitet både i det privata och offentliga livet.

Den burkaklädda Anna Svensson (alias Delsoz) brinner för killar och att döda judar. Samtidigt kallar hon den transande polismannen Göran för 'Djävla Hitler' och anklagar honom för misshandel. Göran vill dela upp världen i 'De som tror att världen är rättvis och de som inte tror det.' Görans osynliga, martyrlika fru Sofie söker desperat efter en identitet: 'Folk blir förbannade om man inte är något. Jag har försökt vara något och det är ingen lätt uppgift'. Siri, Görans dotter, vars examen till sjuksköterska ska firas, skär sig och är besatt av döden.

Lars spelar häst på barnkalas om dagarna och lever i en Don Juansk s/m-dröm på nätterna. En man som känner vaginaavund och därför måste knulla så många som möjligt.

Den för 15 kr i timmen städande invandraren Carlos iförd vit skjorta, fluga och gula diskhandskar dyker med jämna mellanrum upp med sin städvagn, ibland även i andra skepnader, till exempel en matador som retar och väntar på att tjuren ska anfalla.

En musikalisk nerv, en rytm som accelererar, genomsyrar spelet. Tangon, som var de underordnade svarta slavarnas dans som övertogs av de vita invandrarna i Argentina och paso doublen, den marschartade spanska dansen som ofta spelas vid tjurfäktningar, används som metaforer för olika maktpositioner.

Ibland känns det dock som om pjäsen vill för mycket och därmed förlorar ett visst fokus. Den glider lite hit och dit och har ibland svårt att hitta vägen ut. Innehållet når inte riktigt fram och vissa longörer uppstår. Men trots dessa invändningar lyckas föreställningen blottlägga och ifrågasätta hierarkiska strukturer och visa att frivillig och ofrivillig underordning respektive överordning uppstår dagligen och överallt i samhället. Och sist men inte minst kan man gå till Unga Klara bara för att avnjuta de medverkandes virtuosa skådespelarprestationer.

Fakta: 

TEATER
Kabaret Underordning

Manus: Erik Uddenberg

Musik: Johan Petri

Regi: Susanne Osten

I rollerna: Danilo Bejarano, Malin Cederblad, Si

mon Norrthon, Cesar Sarachu, Nisti Stêrk, Cilla

Thorell

Scen: Unga Klara, Stockholms Stadsteater

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

'Jag vill, jag kan, jag törs' borde vara en självklarhet

Det rådde en förväntansfull, pirrig partystämning på premiärkvällen. Publiken bestod av kultur- och mediafolk blandat med beslutsfattare, Fi-företrädare, politiker, queerspecialister, mångkulturkonsulenter, teaterprofessorer, nostalgitrippande medlemmar från Grupp 8 och andra kvinnogrupper som en gång stod på barrikaderna.

Ett litet frö till en djupare debatt om scenkonsten

Är det rätt att skattemedel finansierar projekt som görs för att dra mycket folk? Ska politikerna över huvud taget lägga sig i? Visionerna och avsaknaden av desamma inom scenkonsten diskuterades på ett seminarium förra veckan. Vi var på plats.

Oz samtalar med de döda

Ända sedan sexdagarskriget 1967 har författaren Amos Oz varit aktiv i olika israeliska fredsgrupper och organisationer där man förespråkat en tvåstatslösning av den israelisk-palestinska konflikten. Han menar att den europeiska vänstern fokuserar för mycket på att hitta någon att anklaga. Under ett besök i Stockholm talade han om sin mors självmord, det patriotiska 1930-talet och om en konflikt som inte är enbart svart och vit.

Politiska frågor ligger i tiden

Efter att under fem dagar tagit del av ett fullspäckat seminarieprogram känner man sig som en tankemässig centrifug. Samtidigt är biennalen ett tillfälle för teatern att visa sina muskler, som kulturminister Leif Pagrotsky påpekade när han klippte det guldglänsande bandet vid invigningen i Norrlandsoperans konsertsal. Den är en unik mötesplats för teaterarbetare att träffa varandra och diskutera teaterns innehåll, mål och mening.
Politiska frågor tycks ligga i tiden. Inom förra säsongens tema, civilisationskritik, satte Unga Riks upp Lisa Langseths pjäs Märk mig! i regi av Richard Turpin. En text om märkeshysterin och den globala orättvisan som tar gestalt i ett par gråtande Nike-skor.

'Israeliska armén fri från kritik'

Mellan 16 och 19 april ägde Stockholms judiska filmfestival rum för trettonde året i rad på biografen Zita. SFT har träffat Shiri Tsur, regissör av dokumentärfilmen On the Objection Front, som handlar om sex israeliska soldater som vägrar tjänstgöra på ockuperat område.

© 2025 Stockholms Fria