Kabaret Underordning synar dubbelmoralen och makten
I Kabaret Underordning, som tar sitt avstamp i maktfrågor, har Susanne Osten skapat en mustig och bitvis mycket underhållande samtidsförankrad föreställning med en stämning av Berlinkabaret på 20-talet. Unga Klara har byggts om till en krog med öl, vin och mat. I första klass kan man avnjuta en calypsomiddag, i andra klass en libanesisk mezetallrik och i tredje klass köpa snacks och dryck i baren.
Föreställningen vill syna underordningens mekanismer och genomskåda allas vår dubbelmoral, motsättningar och paradoxer. Förtryck och dominans. Dessa begrepp som spänner över klass, kön och etnicitet både i det privata och offentliga livet.
Den burkaklädda Anna Svensson (alias Delsoz) brinner för killar och att döda judar. Samtidigt kallar hon den transande polismannen Göran för 'Djävla Hitler' och anklagar honom för misshandel. Göran vill dela upp världen i 'De som tror att världen är rättvis och de som inte tror det.' Görans osynliga, martyrlika fru Sofie söker desperat efter en identitet: 'Folk blir förbannade om man inte är något. Jag har försökt vara något och det är ingen lätt uppgift'. Siri, Görans dotter, vars examen till sjuksköterska ska firas, skär sig och är besatt av döden.
Lars spelar häst på barnkalas om dagarna och lever i en Don Juansk s/m-dröm på nätterna. En man som känner vaginaavund och därför måste knulla så många som möjligt.
Den för 15 kr i timmen städande invandraren Carlos iförd vit skjorta, fluga och gula diskhandskar dyker med jämna mellanrum upp med sin städvagn, ibland även i andra skepnader, till exempel en matador som retar och väntar på att tjuren ska anfalla.
En musikalisk nerv, en rytm som accelererar, genomsyrar spelet. Tangon, som var de underordnade svarta slavarnas dans som övertogs av de vita invandrarna i Argentina och paso doublen, den marschartade spanska dansen som ofta spelas vid tjurfäktningar, används som metaforer för olika maktpositioner.
Ibland känns det dock som om pjäsen vill för mycket och därmed förlorar ett visst fokus. Den glider lite hit och dit och har ibland svårt att hitta vägen ut. Innehållet når inte riktigt fram och vissa longörer uppstår. Men trots dessa invändningar lyckas föreställningen blottlägga och ifrågasätta hierarkiska strukturer och visa att frivillig och ofrivillig underordning respektive överordning uppstår dagligen och överallt i samhället. Och sist men inte minst kan man gå till Unga Klara bara för att avnjuta de medverkandes virtuosa skådespelarprestationer.
TEATER
Kabaret Underordning
Manus: Erik Uddenberg
Musik: Johan Petri
Regi: Susanne Osten
I rollerna: Danilo Bejarano, Malin Cederblad, Si
mon Norrthon, Cesar Sarachu, Nisti Stêrk, Cilla
Thorell
Scen: Unga Klara, Stockholms Stadsteater