• Lisa Langseths och Richard Turpins Märk mig! diskuterar märkeshysterin och den globala orättvisor som tar sin gestalt i ett par gråtande Nike-skor.
Stockholms Fria

Genus i fokus på teaterfest

Går det att sammanfatta fem intensiva dygn med teaterdebatt,
föreställningar och möten? Det är en fråga om att sålla. Samtidigt måste den närmast kaotiska samlingen av biennalintryck bibehållas. Frågan är om det egentligen fanns en debatt. Det var mest frågor som alla hört tidigare: att kvinnor borde ta en mer självklar plats på teatern, att alla borde uppnå en större medvetenhet om vad man vill med teatern. Favoriter i repris, favoriter utan löften, och - för den som undrar - 'klasskampen mår alldeles utmärkt'.

Orden tillhör Richard Turpin, regissör för Unga Riks hyllade uppsättning Märk mig! Turpin var en av över tusen teatermänniskor som tog sig till Umeå den gångna helgen för att vara med om den sjunde upplagan av Svenska Teaterbiennalen - en välorganiserad tillställning med ett sjuttiotal programpunkter: seminarier, diskussioner, lokala grupper, showcases, workshops, välbesökta masterclasses med Malin Ek och Björn Kjellman och slutprojekt från landets teaterhögskolor.

Ändå uteblev den 'brännheta' branschdebatten. Det mest radikala kom faktiskt en smula oväntat från regeringen, och deras nyligen tillsatta kommitté för jämställdhet. Huvuduppgiften är att 'lämna förslag till hur ett jämställdhets- och genusperspektiv kan bli en obestridd och påverkande kraft inom scenkonstområdet'. Återstår att se vad förslagen kan leda till i praktiken.

I fokus för biennalen stod som vanligt det pjäsurval som enligt den niohövdade kritikerjuryn speglade dagens svenska teaterutbud men också pekade ut framtiden. De tolv föreställningar som framfördes under fem dagar rymde lite av varje. Bland höjdpunkterna fanns Malmö Dramatiska Teaters komiska dokuteater Malmöiter och Göteborgs Stadsteaters uppsättning av Ett dockhem, en levande, både tidlös och modern Ibsen-bearbetning där regissören Terje Maerli inte värjer för att framhäva de teaterhistoriska sömmarna. Men framför allt stod Stockholms teatrar i centrum, inte minst tack vare Teater Galeasens mäktiga Prinsessdramer, Unga Klaras makalösa Medeas barn och Elisabeth Egerblads rika livsinjektion Tjechovträdgården. Den sistnämnda följde upp de utsålda föreställningarna på Kulturhuset med att dra fulla hus också under biennalen. Medeas barn och Tjechovträdgården var inte bara två av de mest efterlängtade och uppskattade produktionerna utan drog också uppmärksamhet till sig för att det var de enda två med kvinnliga regissörer - ett svårbestridligt faktum som fler teaterchefer borde ta till sig framöver.

Den antydda problematiken kring genus och kvalitet leder oss in på en annan kvalitetsfråga som borde ha varit lika brännhet i år som under den föregående biennalen i Uppsala. Biennalspegeln reflekterar nästan uteslutande de stora institutionerna, och genom juryns urval närmast övertydligt insisterar på att det är storstadsregionerna som står för det kvalitativa teaterutbudet i landet. Det väcker många frågetecken, i synnerhet när resten av landet lyste med sin frånvaro.

En allt mer utbredd estetisk trend som inte heller vet sitt eget bästa - användningen av storbildsskärmar och rörlig bild - märktes tydligt i flertalet produktioner, däribland Dramatens Det kalla barnet, det exempellöst hyllade Till Damaskus med spöktåget och Norrlandsoperans egen Turandot. Den digitala erans obarmhärtiga intrång i allas våra liv blev på scenen ett element som inte bidrog utan slet sönder. Detta till den grad att teatern snart måste se sig om efter en ny hemvist.

Därför lämnar biennalen som sådan en bitter eftersmak - trots ett utbud som initialt var imponerande och flera programpunkter som värmde i hjärtgropen. Dessutom hade festivalarrangörerna verkligen inte tur med vädret. Kanske var det regnet som släckte debattfacklan?

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Historien alltid ett eko i Berlin

Det enorma filmfestivalutbudet i Berlin rymmer som vanligt både toppar och dalar och spänner tematiska bågar mellan allt man kan tänka sig. Emellertid finns det en närhet som slår en alldeles särskilt när man vistas i en stad som Berlin - närheten till 1900-talshistorien - och denna närhet aktualiseras på Berlinalen i form av nya perspektiv och infallsvinklar.

Festivalhimmel över Berlin

Potsdamer Platz i Berlin utgör ett på många sätt magiskt stadsrum som rest sig ur askan efter andra världskriget och med det nya millenniets intåg blivit ett centrum för nya världar, drömmar och fantasier. Det märks särskilt under filmårets kanske mest betydande evenemang, Berlins internationella filmfestival eller Berlinalen, som den populärt kallas.

Den dokumentära sanningen ifrågasätts i Göteborg

Filmkonsten har alltid haft en grundläggande förankring i det dokumentära. Trots att alla innerst inne är medvetna om bilders inte sällan manipulativa tillkomstsätt är det vanligt att förknippas bilder med stora ord som verklighet och sanning. Det här är en relation som allt fler i vår tid börjat rikta kritik mot, också på årets jubilerande filmfestival i Göteborg.

Fria.Nu

Göteborgs filmfestival en glad trettioåring

Göteborgs internationella filmfestival är Nordens största och firar i år sitt trettioårsjubileum. Som vanligt bjuds det på ett fullmatat elvadagarsprogram, i år kryddat med extra stora namn från den internationella filmarenan.

Fria.Nu

Skräck på dvd blir bättre till hösten

För ett par veckor sedan fortsatte Njutafilms att sprida glädje i skräckfilmsälskarnas hjärtan genom att släppa nya delar i den efterlängtade Masters of Horror-sviten. Men de riktiga mästarna låter vänta på sig.

© 2025 Stockholms Fria