Afrikas djurliv under olycksbådande himmel
Nick Brandt kom till Tanzania som musikvideoregissör 1996, fascinerades av djurlivet och hade snart sadlat om till engagerad naturfotograf. För att bevara Afrikas ekosystem och stoppa den accelererande tjuvjakten på elefanter startade han den ideella organisationen Big life foundation.
I samband med öppningen av utställningen On this earth, a shadow falls berättar Nick Brandt om hur han först förtrollades av Tanzanias vilda natur. Hans fotografier från den tiden är vackra, flödar stundtals av ett övernaturligt ljus. Ståtliga djur under en mörk himmel med solstrålar som sipprar ner genom molnen. Man påminns om religiösa målningar. Närbilderna av lejon och elefanter visar ansikten som utstrålar styrka. Men genom åren har hans fotografier förändrats.
– I min första fotobok visar jag upp ett paradis, medan andra och tredje boken är betydligt mörkare, säger Nick Brandt. Det finns en utveckling från paradis till verklighet i fotografierna.
Han berättar att tjuvjakten i Afrika har ökat explosionsartat sedan 2008 på grund av att priset på elfenben tiodubblats. De områden som de vilda djuren lever på krymper stadigt och tjuvjakt är så lönsamt att jakten påminner om militära operationer. Ibland flygs jägarna in på natten med helikopter.
– Tjuvjakten har ökat så snabbt att medierna inte hunnit med att rapportera om det här, säger han. En av de största anledningarna till den ökade jakten är den nya rika medelklassen i Asien som skapat en efterfrågan på elfenben.
Nick Brandts fotografier av Afrikas vilda liv skiljer sig mycket från traditionellt naturfotografi. Han ägnar veckor och ibland månader åt att komma nära djuren och få till rätt ljus. Himlen i alla hans fotografier är molntäckt och dramatisk. För att få så naturliga porträtt av djuren som möjligt använder han inte objektiv och behandlar inte bilderna i photoshop. Och trots att fotografierna kan se misstänkt perfekta ut försäkrar han att inget är arrangerat.
– Det är ingen mening med att fejka, säger han. Om man väntar tillräckligt länge förser naturen en med scener som man aldrig hade kunnat tänka ut själv.
Ändå är Brandts fotografier långt ifrån en trogen avbildning av verkligheten. Anledningen är framför allt att han använder kraftiga filter. Vissa bilder ser nästan ut som målningar. Det är förmodligen också därför som Fotografiska valt att ställa ut Nick Brandt. Han skapar konstnärliga fotografier med naturen som motiv.
I Fotografiskas programblad står det att Brandts ”konstfotografier har föga gemensamt med de glansiga sidorna i National geographic”. Det må vara sant, men Brandts tidiga fotografier känns ofta mer romantiserande och falska än National geographics fotografier. Glansigt papper eller inte. Vad som ger utställningen tyngd är de senare fotografierna av parkvakter som visar upp betar från döda elefanter, och förkalkade djur som Brandt hittat längs en strand och placerat ut i landskapet.
Här känns den grå himlen inte bara som en dramatisk kuliss för ett konstnärligt skapande, utan som en olycksbådande fond som varslar om att djuren som porträtteras faktiskt håller på att utrotas.
<h2><em>On this earth, </em><br><em>a shadow falls </em><br>visas på Fotografiska<br>t o m 8 januari.</h2>