Stockholms Fria

”Hämndlysten flickkultur i skärt och flätor”

För 17:e gången i ordningen arrangerar tidskriften 10TAL Stockholms internationella poesifestival 2–5 december. I år är temat gurlesque, en strömning inom den amerikanska poesin.

– När man säger gurlesque får man upprepa det flera gånger, folk tror att man menar burlesk, säger Madeleine Grive, konstnärlig ledare för festivalen och chefredaktör på tidskriften 10TAL.

Hon berättar att man kan se gurlesque som en aggressiv befrielse från en påtvingad kvinnlighet och könsindelning.

– Det är en strömning inom den feministiska poesin, en stil och en tendens som är ganska revolutionär i sin karaktär. Det är en maximalistisk och normbrytande tendens. Maximalistisk innebär att det är för mycket av allt, man brer på mycket, både med det gulliga och det våldsamma. Det är en uppsluppet hämndlysten flickkultur i skärt och flätor.

Gurlesque kommer inte bara till uttryck i texterna, utan även i framträdandet. Flera av de poeter som kommer till Stockholm ägnar sig åt performance. Ofta tar man ut svängarna, går till överdrifter och blandar högt och lågt.

– Det är både Disney och Sylvia Plath. Det är en del rosetter och skärt i färgen. Texterna är ganska grymma och våldsamma, mycket könsord och svordomar blandat med lite mer vanliga poetiska rader, berättar Madeleine Grive.

Stockholms internationella poesifestival ingår i ett nätverk med 60 andra poesifestivaler som samarbetar och har ett utbyte över nationsgränserna. Men gurlesque är inte någon turnerande festival, utan 10TAL:s egen idé.

– Temat har vi tänkt ut själva, det har aldrig varit en sådan festival, det är urpremiär för gurlesque. Vi ger också ut ett tidskriftsnummer på temat, där flera av de författare som kommer till festivalen medverkar. Ordet gurlesque myntades 2001 av en amerikansk poet, och 2010 gav hon ut en antologi med gurlesque poesi, därifrån spred sig begreppet. Man kan säga att gurlesque är lite fulkultur och popkultur, men den håller på att ta in sig i finrummet, i alla fall vissa poeter, säger Madeleine Grive.

Vad får poesi för utrymme i medier i dag?

– Vilken ledande fråga du ställer, säger Madeleine Grive. Uselt gensvar skulle jag säga, poesin är väldigt aktiv men den osynliggörs från kommersiellt håll.

Har det förändrats under de senaste decennierna?

– Det kom ut mycket mer poesisamlingar förut och överhuvudtaget var det mer recensioner i dagspress, poesiutrymmet har minskat på de kommersiella arenorna. Men potentialen är stor, och poesin lever ju ett rikt liv. Poesin får näring hela tiden, den växer vilt. Det går inte att rycka upp allt det ogräset inte.

För mer information, se: www.stockholminternationalpoetryfestival.com

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria