HBTQ – en lönsam affär
2015 står Stockholm som värd för EuroGames, ett idrottsevenemang för hbtq-personer. Man räknar med 5 000 deltagare och 200 000 besökare. Men det är inte bara människor som kommer att strömma till, utan även pengar.
– Det kommer att vara en jättemöjlighet för Stockholms stad och företagare, säger Kim Nilsson, ekonomiansvarig för Eurogames.
EuroGames i Stockholm kommer att pågå under fem dagar och innefattar 28 grenar. Alla har rätt att delta, oavsett könstillhörighet, sexuella preferenser eller idrottslig förmåga. Evenemanget kommer att pågå parallellt på flera av Stockholms befintliga arenor. Målet är att skapa en större tolerens för hbtq-personer inom idrotten och att visa att Stockholm står för öppenhet.
– I en tid när det finns andra länder som inskränker friheten för hbtq-personer är det här ett viktigt evenemang för att visa vad Stockholm står för. Vi politiker måste visa att Stockholm är liberalt och tillåtande, säger Regina Kevius (M), idrottsborgarråd Stockholms stad.
Förutom de idrottsliga evenemangen kommer EuroGames även att innefatta ett kulturellt program med specialutställningar, konstnärliga samarbeten och en filmfestival. Dessutom finns det ett block med politiska programpunkter och utbildning.
– Det kommer att bli föreläsningar, seminarier och workshops som syftar till att öka kunskapen och informera om hbtq och idrott. Som en del av det politiska programmet genomförs utbildning för idrottsföreningar. Det kommer att handla om hbtq-personers erfarenheter och verktyg som man kan använda för att motverka utanförskap inom idrotten, säger Fia Hjelte, politiskt och utbildningsansvarig.
Gunilla Lindström, verksamhetsledare vid Stockholms idrottsförbund, hoppas att många av Stockholms idrottsföreningar ska bli delaktiga i EuroGames.
– Det är jätteviktigt att vi samarbetar i de här frågorna. SISU har gjort försök under hösten med en utbildning inom hbtq, men det är ju inte så att idrottsföreningarna stått i kö direkt.
– Forskning visar att hbtq-personer utövar idrott i mindre utsträckning än andra, så ur ett folkhälsoperspektiv känns det viktigt med ett sådant här evenemang, tillägger Fia Hjelte.
Men EuroGames har inte bara positiva hälsoaspekter. Det är också en del i Stockholm visitors boards lansering av Stockholm som ett attraktivt resmål för hbtq-resenärer. Eurogames räknar med att de 5 000 deltagarna kommer att omsätta 85 miljoner kronor under de fem dagar som evenemanget pågår. Utöver det tillkommer 200 000 besökare som publik. Med tanke på att den genomsnittliga privatresenären på besök i Stockholm spenderar 1 400 kronor per dygn kan det handla om ett miljardbelopp.
– De här människorna som kommer ska ha boende, de ska leva i Stockholm minst fem dagar med allt vad det innebär. Det kommer att vara väldigt positivt för näringslivet, säger Kim Nilsson, ekonomiansvarig för Eurogames.
Kim Nilsson menar att arrangemanget bara visar ytterligare hur bra Sverige är på att ta emot hbtq-personer.
– Jag hoppas att det ska göra jättemycket för gayturismen, säger han.
Timbro lät redan 2002 genomföra en undersökning om så kallade rosa pengar, köpkraften hos homosexuella. Tankesmedjan Timbros liberala idé är att homosexuella genom att vara konsumenter driver på utvecklingen mot ett tolerantare samhälle i symbios med företag som upptäcker en ny, lukruativ målgrupp. Man talar om ”det rosa kapitalet”.
Nu har visserligen en studie från Linnéuniversitetet visat att homosexuella män har 10–15 procent lägre inkomst än heterosexuella män. Men det hindrar inte att Organisationen Företagarna i höstas delade ut en handbok till företag om hur de kan gå till väga för att bli mer könsneutrala i sin reklam och därmed locka till sig hbtq-personer. Organisationen beräknar att hbtq-gruppen har en köpkraft på upp emot 100 miljarder. Det finns alltså starka ekonomiska incitament för att nå ut till denna grupp människor.
Christina Guggenberger från Stockholm visitors board vill ändå framhålla att den ekonomiska aspekten av ett arrangemang som EuroGames inte är den viktigaste.
– Det är ett sportevenemang som ger uppmärksamhet internationellt, men det är också viktigt att visa vad Stockholm står för. Det är en image för stan. Det kan man inte räkna i pengar.
EuroGames
• EuroGames anordnades första gången 1992 och hålls varje år i en europeisk stad.
• I Stockholm tävlar man i 28 grenar.
• Budgeten för EuroGames i Stockholm är beräknad till 10–12 miljoner kronor.
• Över 5 000 personer förväntas delta. Utöver det uppskattar man att det kommer ytterligare 200 000 besökare till evenemanget.
Stockholm visitors board
• Är ett dotterbolag till Stockholm business region, som har till uppgift att marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort.

