Ett gråare Sverige i skymundan
I utställningen I lampans sken skildrar fotografen Johan Sundgren sina möten med pensionärer som vårbiträde i hemtjänsten.
Galleri Kontrast på Hornsgatan 8, som ägs av Pressfotografernas klubb, har genom åren visat spännande utställningar med reportagefoto och närgångna skildringar av allt från den amerikanska swingerkulturen till Folkets hus och dess betydelse runt om i Sverige. Här lyfts det dokumentära fotografiet fram, och till skillnad från Fotografiska, som ofta har utställningar med ”best of” av internationellt erkända fotografer, borrar man sig ner i ett ämne, fördjupar, dröjer kvar. Det blir många gånger mer givande än att titta på spridda bilder ur en produktion som sträcker sig över årtionden.
Just nu visas I lampans sken av Johan Sundgren, som under sex år arbetade som vårdbiträde inom hemtjänsten. Sundgren tog inte bara fotografier av pensionärerna, utan började även låta dem knäppa bilder på honom själv. På en vägg hänger porträtt av fotografen, omgivna av papperslappar med nedklottrade inköpslistor för matvaror.
Att infoga dokument är ett effektfullt sätt att skapa en känsla av autenticitet. Men den största behållningen ger fotografierna av pensionärerna. Dessa ger en inblick i en värld som tycks tillhöra det förflutna. En svunnen tid då allt gick långsammare, kanske inte var så spännande men samtidigt gav mer utrymme för eftertänksamhet. Denna känsla hör inte bara samman med att det är äldre människor som porträtteras, utan förstärks av bitvis gryniga, ibland oskarpa bilder i svartvitt. På väggarna sitter 1960-talstapeter, inredning och prydnadssaker för tankarna till ett Sverige innan konsumismens och reklamens färgmättade erövring av våra sinnen. Johan Sundgren visar att denna värld ändå fortfarande finns kvar, ett lite gråare Sverige som består i skymundan.