• Klassrumsthrillern Vågen har premiär 11 september.
Stockholms Fria

Ingen vaccinerad mot extremism

Vilka mekanismer ligger bakom den högerextrema politikens framfart i Europa i dag? Det undersöker Stockholms stadsteater när den psykologiska thrillern Vågen sätts upp i Skärholmen.

Föreställningen Vågen baseras på ett socialt experiment som utfördes av en lärare i USA på 1960-talet. Syftet var att undersöka hur nazisterna lyckades få makten i 1930-talets Tyskland, men experimentet gick överstyr och en sekt bildades på skolan.

– Idén att sätta upp den här föreställning kom efter valet förra året. Här på scenen i Skärholmen har vi uppdraget att möta en ung publik. Vågen går att göra konstnärligt intressant och samtidigt på ett allvarligt sätt ta upp den politiska situation som vi lever i, säger Carolina Frände, chef för Stadsteatern Skärholmen och regissör för Vågen. Hon har även dramatiserat den novell av Ron Jones som föreställningen bygger på.

Målet är inte att titta på partipolitik, utan mekanismerna bakom grupptryck och politiska strömningar.

– Det vore att förminska frågan att bara titta på Sverigedemokraternas framgångar och svensk partipolitik. Det gäller hela Europa och i vår samtid kan vi inte isolera ett problem till en nation. Gränser har inte funnits så länge i människans historia och nu är idén om nationalstaten i en sorts kris. Vilken roll spelar den nu? Världen ser annorlunda ut. Och sedan finns det såklart andra extrema rörelser och grupper som fungerar genom samma sorts mekanismer.

Den här uppsättningen av pjäsen utspelar sig 1997. Scenografin är ett klassrum med den klassiska overheaden och tjock-tv:n. Åskådarna kommer sitta i bänkarna tillsammans med skådespelarna som gestaltar elever, och läraren kommer att röra sig bland dem.

– En av frågorna vi ställer är hur extrema strömningar kan näras i en vardaglig miljö. Det här är så vardagligt det kan bli. Hur lång tid tar det innan vi reagerar på uteslutning ur gruppen i den här trygga miljön?, säger Carolina Frände.

En fråga som föreställningen rör vid är att alla har ett behov av samhörighet och att det i grunden är någonting positivt.

– De flesta av oss har erfarenheter av hur det känns att vara utanför och hur det påverkar oss. Karaktärerna gör alla resor från att vara inkluderade till att bli exkluderade, och tvärtom.

– En grupp är inte ond i sig, det handlar om att vara en medveten individ i ett kollektiv och ha högt i tak för diskussion inom gruppen. Men ofta ser vi människor oss som ett ensamt lejon på savannen, fast vi alla i själva verket är en fisk i ett stim, säger Carolina Frände.

Föreställningen har premiär den 11 september och åldersgränsen är 16 år. För skolor som ser föreställningen på vardagar kommer det att hållas en workshop med koppling till föreställningens innehåll.

– Eleverna kommer inte att gå härifrån med svar. Det är också fördelen med konst. Möjligen får de svaret att ingen är vaccinerad mot de här mekanismerna. Det var vad en föreläsarna sa när vi gjorde research inför Vågen, säger Carolina Frände.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Negativ trend för biblioteken

Biblioteken i Stockholms län är inne i en negativ trend – utlåningen minskar sakta men säkert, visar färska siffror från Kungliga biblioteket. Men de bibliotek som når ut till barngrupper bryter mönstret, som i Nynäshamn.

© 2025 Stockholms Fria