• Ken Ring tycker att det är för mycket gangsterromantik i ny svensk hiphop.
Stockholms Fria

Ken Ring gör upp med destruktiv hiphop

Ken Ring är artisten från Hässelby som rappat i 25 år. På nya skivan XXV tar han avstånd från den hiphop-kultur som hyllar kriminalitet.

Ken Ring har precis gästat P4 Extra när vi träffas i Radiohusets lobby på Gärdet. Han gör många intervjuer inför den kommande skivan och jag undrar hur han hanterar alla frågor, ofta om samma saker?

– Man får försöka att låta lika intressant varje gång. Som när jag får frågan om hur min familj inspirerar mig, då får jag plocka fram lite olika historier i varje intervju. Men det funkar rätt bra, säger han.

Han köper en chokladboll i lobbyns kafé medan jag funderar på om vi ska sätta oss i någon av fåtöljerna som pryder Radiohuset.

– Nej fan, vi går ut i solen.

Den 27 maj ger Ken Ring ut sin första hiphop-skiva på sju år. Den första officiella singeln Ger dig allt jag har släpptes för en vecka sedan, men han har även släppt låtar tidigare än så.

– Låtarna Legend och Hooden är mer ’jag är på väg med en ny skiva, här har ni lite musik att lyssna på så länge’. Sedan är Ger dig allt jag har den stora singeln som jag hoppas ska få spinn. Med den blir det radio, all media, all juice, allt krut, all promotion, alla investeringar och kampanjer. Allt trycker vi på den, säger han och skrattar.

Det kan kännas lite förvirrande att Ken Ring inte släppt ett hiphop-album på sju år, men det betyder inte att han inte släppt någon musik under den tiden, tvärtom. Han har släppt en akustisk skiva, varit med i tv-programmet Så mycket bättre, men framför allt gett ut ett stort antal låtar som inte kommit med på tidigare skivor eller varit tilltänkta på kommande.

Ken Ring tror inte på att hålla musiken för sig själv, utan han släpper lite musik då och då.

– Många släpper ett album och har samtidigt gjort 45 låtar som bara ligger. Jag är mer att jag släpper allt. Det gör också att jag håller mig aktuell hela tiden, säger han.

Med skivan XXV vill Ken Ring göra upp med den destruktiva hiphopen och den kultur som hyllar det kriminella livet. Han har själv rappat om kriminalitet i sin musik men tycker att det i dag görs på helt andra premisser.

– Jag tycker att man dyrkar destruktivitet för mycket. Man ser upp till gangsterbossar och en massa andra destruktiva grejer. Jag och många andra har aldrig gjort något kriminellt för att vara tuffa, utan vi gjorde det för att vi behövde göra det, och det är en stor skillnad.

På skivan har Ken Ring samarbetat med flera artister, både nya och rutinerade. Han slog själv igenom för 17 år sedan med låten Mamma och är som 37-åring en veteran i den svenska rapvärlden. Han har ofta utnämnts som kungen av svensk hiphop, men det finns nya som knackar på dörren. Ken Ring tycker att framtiden för svensk hiphop ser ljus ut.

– Jag tror att det är ett generationsskifte och jag tycker att det ser bra ut, främst bland de grejer som ännu inte har släppts. Men jag skulle nog inte säga att vi i dag är i det bästa klimatet för svensk hiphop. Det är som sagt lite för destruktivt, för mycket gangsterromantik. Jag saknar lite de där alldagliga rapparna. De som bara snackar om att sitta på en bänk och dricka folköl.

Rapvärlden har genom åren varit starkt dominerad av män och när det kommer till kvinnor som rappar tycker Ken Ring att fokus ofta hamnar på fel saker.

– Linda Pira är väl den som gör det bäst, tycker jag. Men det är synd att hon har blivit någon form av modeikon istället för att släppa bra musik. Tyvärr blir det ofta så med tjejerna, det blir mycket snack om image och man glömmer bort leveransen på hiphopen. Det är jävligt synd.

När Ken Ring var 14 år förlorade han sin mamma Rebecca Ring i cancer. För att uppfylla hennes sista önskan åkte han och hans systrar till Kenya för att begrava sin mamma. Senare i vuxen ålder återvände Ken Ring dit och har sedan dess levt i Kenya på halvtid. Han producerar musik till kenyanska artister och bygger en resort som ska locka dit musiker och andra kulturarbetare, för att nämna några projekt. Allt finansierat av hans musik som är producerad i Sverige. Bland alla projekt finns det ett han tror extra på när det gäller ungdomar – hans fotbollslag Krack United.

– Laget har gått bra, men nu har vi en liten paus eftersom jag inte varit i Kenya på länge. Men jag håller på att tänkta om lite, jag vill bygga en fotbollsakademi istället. Jag vill leta upp alla fotbollstalanger bland gatubarnen i Kenya och ge dem en chans till livet, säger Ken Ring.

Vi blir fotograferade av en förbipasserande när vi sitter där på bänken utanför Radiohuset. Det slår mig att jag sitter bredvid en kändis som det skrivits många spaltmeter om i medierna, om saker han sagt och gjort.

– Det man har missat under åren är nog min kreativa och musikaliska sida. Många säger att jag är den som är lättast att arbeta med i studion av alla rappare i hela Sverige. Jag går in i studion 3–4 timmar och gör färdigt en låt, levererar och taggar. Det är mycket på grund av att jag alltid varit den som varit ansvarig för allt annat. Jag har varit ansvarig för mixen, mastringen, omslaget, för allting. Så om jag vill ha en vers med på albumet har jag alltid varit tvungen att vara snabb, säger Ken Ring.

XXV blir hans tolfte album och planer på fler finns redan.

– Det blir en skiva till i vinter, AkustiKen 2. Sedan ett reggae-projekt på Jamaica, i Bob Marleys gamla studio Tuff Gong. Efter det blir det kanske ett till hiphop-album. Sedan är jag nog färdig, då har jag närmat mig 40 år, säger han.

Kommer det att sitta en gråhårig Ken Ring bakom spakarna i studion i framtiden?

– Jag kommer aldrig att sluta göra musik. Kanske att jag sitter som gråhårig gubbe på ett skivbolagskontor och dirigerar ut musiken snarare än bakom spakarna, säger Ken Ring.

Fakta: 

5 snabba frågor

Vem är kungen av hip hop i Sverige?

– Abidaz!

Vem är drottningen av hip hop i Sverige?

– Ingen drottning, men Linda Pira gör det bäst.

Är all PR bra PR?

– Jag håller med.

Små barn, små bekymmer. Stora barn, stora bekymmer?

– Verkligen.

Är du rik?

– Ja.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria