Karneval ska visa på cykelns potential
För tredje året i rad hålls en cykelkarneval i Stockholm. Förra året deltog mellan 700 och 1 000 personer. Att framhålla cykelns positiva värden är en viktig poäng.
– Man kommer att kunna cykla i bredd och snacka med en kompis eller ta med barnen utan oro. Lastcyklar kan köra barn som inte orkar cykla själv hela sträckan. Vi vill samla olika typer av cyklister och visa på potentialen för cykel som fordon, säger festivalgeneralen Cécile Everett.
Klockan tio intas Norrbron av en lastcykelmässa och aktiviteter som cykelmek och ”pimpa din cykel”. Därifrån utgår sedan karnevalen klockan 14.
– Det blir också en utställning om paracykling för att uppmuntra folk med funktionsvariation att cykla istället för att använda elscooter. Man får även prova på enhjuling och så blir det en trialcykelshow, säger Cécile Everett.
Cykelkarnevalen sammanfaller i år med Bilfria dagen och bland deltagarna märks bland andra miljöborgarråd Daniel Helldén (MP) och Nederländernas ambassadör Ines Coppolse.
– Vi har en del samarbete med Nederländerna och så är det roligt att cykla tillsammans. Jag var i Amsterdam för några veckor sedan och de har en fantastisk cykelkultur, säger Daniel Helldén.
På vilket sätt inspireras du av Amsterdam?
– De arbetar så aktivt för att man ska cykla istället för att ta bilen, och på en mycket större yta än centrala Stockholm. Man försöker få bort bilarna på olika sätt, men hela infrastrukturen bygger redan på cykling. De har exempelvis stora cykelgarage vid centralstationen.
Arbetar man med tvångsmedel också?
– Här har vi 50 kronor i parkeringsavgift i centrala stan, där kostar det mycket mer. Det ska vara dyrt att ta bilen. De arbetar också fysiskt med att stänga av vissa gator. Jag upplever att alla partier där arbetar aktivt med frågorna.
Att Stockholm ska bli en cykelstad är såväl ledande politiker som cykelentusiaster överens om. Kommunens mål är att 15 procent av stockholmarna ska cykla regelbundet år 2030. Men vägen dit är varken kort eller billig.
– Det börjar bli bättre. Jag ser små initiativ till förbättringar, säger Cécile Everett. Men det är en lång väg. Man brukar prata om en cykelskuld, vi måste få bort bilen som norm.
– Om vi har något problem så är att det är dyrt att bygga om infrastrukturen, säger Daniel Helldén. Staden är anpassad för bilar och vi måste riva upp gatsten och lyktstolpar, det är kostsamt. Det har varit många försyndelser genom historien, men ska vi klara klimatmålen måste vi göra detta.
Bland det senaste årets förbättringar nämner både Cécile Everett och Daniel Helldén breddningen av Norr Mälarstrand och upprustningen av Götgatan. Bland problembarnen finns förstås Slussen, men också Klarabergsgatan och Vasagatan.
Men mycket är på gång när det gäller cykelpolitik, försäkrar Daniel Helldén. 2 000 nya cykelställ ska ställas ut, fler cykelvägar ska öppnas och staden har klubbat en plan för att få fler barn att ta cykeln till skolan.
– I vissa skolor ser vi att en fjärdedel av föräldrarna skjutsar barnen. Så ska det inte vara. Skolorna är inte byggda för den mängden trafik och barn ska inte befinna sig i sådana miljöer.
Läs mer om festivalen på www.cykelkarneval.com
NÅGRA PROBLEMOMRÅDEN
• Slussen: Stor ombyggnad t o m år 2025. Trångt och riskabelt kring bl a Södermalmstorg, Katarinavägen, Stadsgårdsleden och Skeppsbron.
• Klarabergsgatan: ”Byggs nu om vilket medför problem, men bra när det är klart”, säger Daniel Helldén. Ska få separerade cykelbanor och spårvagn i mitten. Blir bilfri från Klarabergsviadukten till Sergels torg.
• Hamngatan: Tillfällig busshållplats mittemot Norrmalmstorg – mitt i cykelbanan.
• Vasagatan: ”Otroligt mycket cyklar på Vasabron medan körbanan intill nästan är tom. Varför är det tre filer för bilisterna och en smal fil för cyklisterna?” frågar sig Cécile Everett.