• Mahan Mova, Arjan Shoeybi och Victor De Almeida gör en podd om urban kultur.
  • Arjan Shoeybi intar oftar moderatorrollen.
  • SFT är på besök under inspelningen med Nivy-kollektivet.
  • Rosa pastell och blått ljus på Paradiso.
  • Victor De Almeida i samtal med bl a Jeff ”Gameboii” Roman från Nivy-kollektivet.
Stockholms Fria

Podden som skapar ett vi

SFT möter Ni e med oss, en videopodd som inspirerar många unga. ”Vi ger folk ork att kämpa”, säger Arjan Shoeybi.

– Folk får ett ljus i vardagen, vi har hjälpt många. Det är det som glädjer mig, annars är det ingen mening. Vi vill lyfta upp människor, säger Arjan Shoeybi som är med och driver podden Ni e med oss.

Mahan och Arjan känner varandra sedan tidigare. Mahan och Victor träffades under en casting till ett filmprojekt som inte blev av, istället växte podden ur deras vänskap.

– Jag visste att det kommer annat när filmen sprack. Vi sa det, det kommer öppnas andra dörrar, säger Mahan.

Idén till podden föddes egentligen hos både Mahan och Arjan på varsitt håll. Det tog fart förra hösten när Arjan ringde Mahan, som hade ruvat på liknande tankar ett tag.

– Jag sa till Mahan: ”Vi hänger alltid med en massa artister, varför startar vi inte en podd? Vi kan lika gärna sitta och tugga med dem.” Mahan sa direkt: ”Ja det låter fett bra, men vi måste ha med Victor.”

Så blev det. De köpte utrustning och några månader efter det första samtalet satte de sig hemma hos Mahan, utan en aning om vad som skulle hända.

– Vi bara tryckte på rec och sa kör, berättar Mahan. Efteråt sa vi att vi måste fortsätta, det var fett kul. Vi kollade i Victors telefonbok. Där stod Dogge. Vi ringde, han svarade: ”Tja bror, vad gör du, vi har en podd, du borde vara med” och Dogge sa: ”Javisst, jag kommer imorgon efter träningen.” Han kom. Vi var ju amatörer och behövde inte säga nåt, Dogge pratade på, kollade in i kameran, började rappa.

Sedan rullade det på. Första avsnittet kom ut den 3 januari och sedan dess har det blivit 18 inspelningar med bland andra Stor, Cherrie, ADL, Gee Dixon, Blues, Erik Lundin och Can Demirtas från filmen Måste gitt. Inspelningstempot är snabbt, ett avsnitt i veckan. Men det är en betydande skillnad mellan det första och senare avsnitt i professionalitet. De har själva noterat det:

– Vi såg det efter bara fyra delar, säger Arjan. Man blir bekvämare. Vi har hittat rollerna. Fast Victor är ju alltid helt naturlig, han är grym överallt.

– Jag är ganska spontan. Saker fungerar bäst för mig utan en massa ramar, säger Victor.

Trion är överens om att de kompletterar varandra.

– Arjan fungerar som moderator, om han är ordning är jag kaos, säger Victor. Mahan är skitbra på att lägga inputs, han kommer in från periferin med sånt som andra inte tänker på.

Ni e med oss är en videopodd, vilket är ovanligt i Sverige. En inspiration var amerikanska Drink champs där rapparna N.O.R.E från Capone-n-Noreaga och DJ EFN möter stora hiphopstjärnor vid ett bord fullt av spritflaskor. Ni e med oss spelas visserligen in på en bar, men är mycket mer sobert i jämförelse. I första avsnittet satt de hemma, men snart fick de möjlighet att låna källaren på Paradiso.

Det har varit självklart att bjuda in hiphopartister, men Ni e med oss vill nå ut bredare, det finns ingen särskild målgrupp.

– Hittills har vi hämtat mycket artister eftersom vi har den bakgrunden. Men vi är ingen svensk hiphoppodd, säger Arjan.

– Det är fett viktigt att understryka, säger Victor. Det kommer annat. När ett barn föds kan man inte definiera vad det är förrän det får en personlighet.

– Vi vill hämta kreativa människor som vill berätta om sin väg, säger Arjan. Ta Pato Pooh. Jag har känt honom sen han var 15. Många tror att han kom nu när singeln kom för en månad sen, men killen har jobbat länge. Det är en sak vi vill lyfta, framgång kommer inte över en dag. Om du vill komma någonstans behöver du slita, säga nej till kompisar. Som Jireel. Killen är 17 bast och toppar nu. Han uppträdde på Grammisgalan. Det är sånt vi vill lyfta upp.

Poddformatet ger också artisterna en frihet som Mahan tror att de uppskattar:

– De får säga grejer de vanligtvis inte kan eller får säga i andra sammanhang. Och lyssnarna är med oss på riktigt. Du ska känna att du är där, du är med oss i rummet.

Någon tidigare kamera- eller radiovana har de inte. Eller jo, Arjan var med i konsumentprogrammet för barn, Rea, som liten.

– Men Mahan och Arjan är rappare, säger Victor. De har vanan att ha en mick. Jag har aldrig hållit i en, den enda micken jag har hållit i är den jag har sålt. Förstår du vad jag menar? Fram till 2009 visste jag vad alla datorer var värda. Nu vet jag inte längre vad det är för skillnad på märkena.

Victor har lämnat ett långt liv av kriminalitet och missbruk bakom sig. Han är uppvuxen i en dysfunktionell familj i Nacka.

– Ja Nacka, och inte Fisksätra. Jag är minst orten av alla här. Alltså jag har en sån jävla bakgrund, säger han och drar ut på ä:na. Jag har sett Sverige från helt andra håll. Det är en väldigt mörk historia, faktiskt.

I dag jobbar Victor som behandlingsassistent och hans starka personlighet är en stor fördel i en videopodd. Han verkar vara på konstant gott humör, gillar att käftas och är kvicktänkt, men den som kände honom för några år sedan skulle aldrig kunnat se honom där han är idag.

– Folk undrar: ”Varför är du så jävla glad hela tiden?”. För tre år sen bodde jag på Grimman (ett akutboende för hemlösa vid Mariatorget, förf. anm). När man vaknade kollade man så att inte nån snott ens grejer. Sen gick jag ner och kollade om nån hade cider. Sen ringde jag nån polare och åkte runt och driftade, alltså snodde lite grejer. Så började min dag. Det är exakt tre år sedan! Jag har varit en riktig narkoman. Sista veckan hade jag nio överdoser. Samma läkare väckte mig två gånger. Min sämsta dag idag är tusen gånger bättre än min bästa dag då. Så det är klart att jag är glad.

– Victor är utanför normen, säger Arjan. Den här killen tog sig ur ett stort missbruk, det är få som lyckas med. Jag ser verkligen upp till honom, han är en stor inspiration för mig också. Jag tänker på honom när jag går hem efter inspelningarna, vilken krigare han är. Och han är lika glad varje gång. Om han är sur, det är fem minuter, sen kommer han ur det och börjar skämta igen. Han är värsta positiva kraften.

Ett stort gäng kommer in genom den pastellrosa dörren. Det är Pato Pooh, Denz och flera andra från Nivy-kollektivet. En uppsluppen partystämning tar över rummet. Ni e med oss verkar ha förmågan att skapa glädje, närhet och trygghet på samma gång. Här finns ingen nervositet, ingen kaxighet, inga divalater. Både programmet och gästerna är trevligt grabbiga.

Vilka är ni:et i ni e med oss, alltså vilka vi vänder ni er till?

– Vi började ju först bara för att träffa folk och prata. Men med varje avsnitt har vi fått sådan respons. Folk skriver till oss och säger att vi motiverar dem, får dem att kämpa vidare, må bättre och kriga på med sin vardag, säger Arjan.

– Det är sant, ni gör mina veckor. Ni får mig att orka kämpa. Jag har kollat på alla delar, säger min 19-årige son som också är den som har tagit initiativ till den här intervjun.

De flesta inbjudna har varit vänner eller bekanta.

– Men nånstans kommer vi i ett läge där ingen känner kommande gäst, säger Victor. Då måste man läsa på så att det blir en adekvat intervju.

Ordet ”adekvat” är kanske inte vad jag väntar från en före detta narkoman, men det är uppenbart att Victor utmanar alla stereotypa föreställningar.

Att vara personlig, rolig och komma nära intervjupersonen är lite vad poddformatet går ut på. Victor säger att en gemensam nämnare hos gästerna är en intressant historia.

– Det kan vara från förr eller nu men att du har något i ditt skapande, din estetik, vad står du för? Att det finns något intressant i tankar, känslor och handlingar.

En gäst som levererar allt det där är Dogge. Anekdoterna avlöser varandra i avsnittet där han bland annat berättar hur han började sjunga som sjuåring:

– Jag började rappa redan 1983. Vi såg Carola vinna melodifestivalen och vi blev så imponerade. Hon var från Norsborg, hon var från oss. Min kompis sa: ”Jag ska baka bullar till henne och tagga dit och lämna dem.” Och det gjorde han. Det är bara en väg som skiljer mellan Alby och Norsborg. Jag vågade inte gå. Men jag satt kvar och började tänka: hoppas jag får sjunga på tv nån gång, som Carola.

Ni e med oss verkar ha lyckats nå en målgrupp som många andra missar. Enligt rapporten Mediekonsumtion 2016 är trenden tydlig: allt fler flyttar sin medietid från radio och tv till internet. Ett genomsnittligt dygn lyssnar åldersgruppen 60–79 år 181 minuter på radio, men 12–29-åringar bara 54 minuter.

– 16-åringar lyssnar aldrig på radio. Du sätter på en låt eller en podd istället, podd är nya radion, säger Arjan.

– Vi såg också tidigt att vi kommer in på ämnen som man aldrig hör om i media, berättar Mahan. Du vet, folk pratar inte om det som hänt med de unga i orten de två-tre senaste åren. Vi skulle snacka skit, men vi kommer in på tunga ämnen.

När jag avrundar intervjun med att fråga om drömgästen är det ingen tvekan. Både Arjan och Mahan säger båda nästan samtidigt och med samma självklarhet:

– Zlatan.

Fakta: 

Ni e med oss

• Videopodd om svensk urban musik, idrott och kultur med Arjan Shoeybi, Mahan Mova och Victor De Almeida. Finns än så länge endast på Youtube. Avsnitten har mellan 1 000 och 14 000 visningar och podden har gästats av bl a Blues, Dogge Doggelito, Cherrie, ADL och Ison. Har funnits sedan januari 2017 och spelas in på restaurang Paradiso, Mariatorget.

• Arjan om hur namnet uppkom: ”Jag var med en gammal kompis, jag tror att jag var orolig för något, men han ba: ’Det är lugnt bror, du är med mig.’ ’Vad fan menar han?’ tänkte jag. Så fattade jag att han skämtade. Det blev en grej. Oavsett vad nån gjorde sa jag: ’Det är lugnt bror, du är med mig. Jag löser det.’ Sen frågade jag Mahan: ’Vad ska podden heta?’ Han ba: ’Ni e med oss’. Alla som lyssnar, deras öron är med oss. Jag tyckte det var klockrent. Mahan är en kreativ person med bra idéer. Efteråt skickade han sju-åtta sms till mig om hur upplägget skulle vara. Allt var klart.”

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Proggen befriade teatern

Fria Proteatern demokratiserade teatern, fick arbetarna till de fina salongerna och åskådliggjorde konflikten mellan arbete och kapital, skriver Kristian Borg.

© 2024 Stockholms Fria