• Julia Marko-Nord, Isabella Touma Pettersson och Kristofer Kamiyasu är skådespelarensemblen i Skuldsanering.
  • "Varje föreställning blir unik, till exempel om en duva flyger in och börjar skita på folk eller om nån skrattar på fel tillfälle. Det är väldigt speciellt", säger regissör Rojda Sekersöz, här på spelplatsen under Liljeholmsbron.
Stockholms Fria

Kammarspel à la Dogville på Teatern under bron

Pop-up-teatern under Liljeholmsbron i Hornstull återvänder till helgen med kammarspelet Skuldsanering, om hur ett par hanterar en familjetragedi. SFT talar med regissören Rojda Sekersöz om sorg, skuld och att gå över gränser.

Ett par förlorar sitt barn i en drunkningsolycka. Men är det verkligen en olycka? Spelplatsen för det mörka kammarspelet Skuldsanering som har premiär på Teatern under bron 18 augusti är ett tåg, där den före detta mamman jobbar som konduktör. Hennes man kliver på och vill utkräva ansvar för tragedin.

– Pjäsen behandlar sorg och vad som är rätt och fel sätt att hantera sorg. Finns det nåt rätt och fel, och måste man sörja? säger Rojda Sekersöz, som efter succén med debutfilmen Dröm vidare debuterar som teaterregissör.

En passagerare hamnar mitt i dramat, och vägrar stiga av tåget efter slutstation. Gränser och vad som händer när man går över dem är ett av pjäsens centrala teman, fortsätter Rojda Sekersöz:

– Gränser är intressanta för att de formar våra liv, men skiljer sig väldigt mycket beroende på på vilken plats man befinner sig. Det är intressant att leka med föreställningarna om gränser, för de är ju påhittade, de är sociala konstruktioner mellan oss människor.

Att pussas vid ett första möte i Sverige kan vara integritetskränkande, men inte på en annan plats. Samma sak när det gäller att lägga sig i någons personliga problem, säger Sekersöz.

– Det är det de här tre karaktärerna leker med hela tiden, att ställa frågor som för någon kanske är att träda över en gräns och inkräkta, men för en annan bara är en självklarhet.

Även de fysiska gränserna är uppe för förhandling i Skuldsanering, genom att den tågvagn där dramat utspelar sig är indelad i olika rum, där karaktärerna stänger ute varandra.

– Men det kommer inte vara en fysisk tågvagn utan vi kör lite Dogville, med väggar ditmålade på marken. Jag håller ju på med film i vanliga fall, men nu när jag fick chansen att göra teater kände jag att teater handlar ju om överenskommelser. Jag ville dra det till sin spets, säger Rojda Sekersöz.

Hon ville även ta vara på Liljeholmsbrons råa betongväggar och de råa förutsättningar som platsen erbjuder.

– Att inte utnyttja rummet kändes onödigt, alltså att låtsas att vi var på en teaterscen. Hela konceptet med den här teatern är ju punkigt. Jag vill behålla den andan.

Fakta: 

Skuldsanering har premiär den 18 augusti på Teatern under bron i Hornstull.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2025 Stockholms Fria