Debatt


Fria.Nu

Satsa på inhemska biodrivmedel

Sverige och hela den resterande världen står inför ett skifte som handlar om att ställa om energisystemen i en mer hållbar riktning, skriver Marcus Engblad.

Den av människan kraftigt förstärkta klimatförändringen har börjat visa sig och kommer med största sannolikhet öka i grad under det kommande seklet. Detta sker samtidigt som även oljepriset ökar, eftersom efterfrågan på de fossila bränslena är större än de nya fyndigheterna.
Tillsammans kan den förstärkta växthuseffekten och de sinande oljetillgångarna leda till allvarliga konsekvenser för såväl det mänskliga samhället som den miljö som samhället är beroende av för sin överlevnad.
Det globala samfundet visar bland annat genom Kyotoprotokollet en vilja till förändring. För att bromsa växthuseffekten och andra miljöproblem till följd av fossilbränsleanvändningen är introduktionen av biodrivmedel på marknaden en viktig pusselbit. I Sverige finns en mycket stor biobränslepotential och en aktiv användning av denna kan leda hållbarhetsarbetet i en positiv riktning.

I min magisteruppsats, Svenska fördelar av en inhemsk biodrivmedelsproduktion, skriven vid Lunds universitets avdelning för miljöstrategi, framkom vissa faktorer som mer avgörande än andra för att öka produktionen av biodrivmedel i Sverige. Den första handlar om hur viktigt det är att produktionskostnaden hålls nere och den andra att tydliga och långsiktiga spelregler behöver ges från politiskt håll tillsammans med stöd till forskning och utveckling.
Att produktionskostnaden hålls nere är väsentligt för att få till stånd en ökad produktion. Detta för att biodrivmedlen ska kunna konkurrera med, i första hand de fossila drivmedlen och i andra hand med de utländskproducerade biodrivmedlen. Detta stämmer överens med Brasiliens etanolproduktion där en låg produktionskostnad var oerhört viktig för programmets genomslagskraft och gjorde landet till världens mest framstående etanolproducent.
Vad som också visade sig i Brasilien är att kostnaden sjunker med tiden, allt eftersom tekniken utvecklas och erfarenheten blir större. Detta betyder att en minskad produktionskostnad på sikt kan uppnås genom att ett ökat stöd ges till teknikutveckling inom området.

Den allra viktigaste faktorn för att få till stånd en ökad inhemsk biodrivmedelsproduktion handlar om att tydliga och långsiktiga spelregler måste ges från politiskt håll. En skattebefrielse på de i Sverige producerade biodrivmedlen, tillsammans med tullar på importerade drivmedel, är nödvändig för att få fart på den inhemska produktionen.
Det är viktigt att parallellt få till stånd en snabb förändring, samtidigt som siktet är inställt en bra bit in i framtiden. Det är av denna anledning som det är viktigt att både satsa på de drivmedel som finns i produktion eller nära produktion i dag och de som kan komma inom ett par decennier, eller ännu senare.
Omställningen är en utmaning, men innebär samtidigt en stor möjlighet för Sverige. Det finns i Sverige en bred representation av aktörer för de olika drivmedlen som är beredda att satsa stort.
Om subventioner ges till den inhemska produktionen är det viktigt att dessa syftar till att öka kunskapen kring biodrivmedlen, samt att finna vägar att på ett mer kostnadseffektivt sätt kunna producera dem. Därför är stöd till forskning och utveckling kring de olika drivmedlen samt produktionstekniska stöd en lyckad strategi.

Uträkningar visar att strax över 6?000 primära arbetstillfällen, respektive drygt 13?000 totalt sett till år 2020 kan komma att skapas av en satsning på biodrivmedel, i det första skedet. Vidare visas att sysselsättningspotentialen rörande hela biobränslebranschen är betydligt större och att det är viktigt att se denna som en helhet för att kunna förstå vilka möjligheter som finns. Sett ur detta perspektiv är det troligen så att de arbetstillfällen som kan komma att skapas är betydligt fler, troligtvis uppemot 100?000 nya arbetstillfällen!
Att byta ut de fossila drivmedlen mot biodrivmedel innehåller inte hela lösningen på klimatproblematiken men utgör en väsentlig del av kakan. Tillika är inte den första generationens biodrivmedel den slutgiltiga lösningen på denna omställning men ett oerhört viktigt steg framåt. Det är samtidigt viktigt att på ett brett plan arbeta med energieffektiviseringar och en minskning av energibehovet. Det är vidare av stor vikt att satsningar också sker på?kollektivtrafikens utbyggnad och miljöstrategiska samhällsplaneringslösningar för att på det hela minska det totala resbehovet.

Klimatfrågan är ett globalt miljöproblem och omställningen måste ske på hela den globala arenan. Den kompetens inom området som Sverige kan utveckla vid en satsning på biodrivmedlen kan sedan exporteras till andra länder med positiva samhällsekonomiska effekter till följd. För att nå ända fram är det viktigt att tänka långsiktigt. Det handlar främst om att Sverige visar omvärlden att landet tar sin del av det globala ansvaret på allvar, vilket i förlängningen kommer att uppskattas av kommande generationer.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Debatt
:

Anlägg grön stadsdel vid Karolinska

När Karolinska universitetssjukhuset flyttar bör området omvandlas till en grön stadsdel med hyresrätter. Det menar Vänsterpartiet, som ser Karolinastaden som ett steg i riktning mot en hållbar klimatpolitik.

Debatt
:

Vi vill ha ett kvinnohistoriskt museum!

Vänsterpartiet vill se ett kvinnohistoriskt museum i Stockholm. Innehållet bör utformas i samarbete med kvinnoorganisationer och andra aktörer med fackkunskaper i kvinnohistoria, skriver Ann Mari Engel, (V), vice ordförande i kulturnämnden i Stockholms stad.

Debatt
:

Björklund vill öka klassklyftorna

En ettårig gymnasielinje försvagar unga människors ställning på arbetsmarknaden, menar Amanda Möllenhoff och Johanna Granbom från Ung Vänster Storstockholm. De kräver istället en skola där alla har möjlighet att plugga vidare efter gymnasiet.

© 2025 Stockholms Fria