Anlägg grön stadsdel vid Karolinska
När Karolinska universitetssjukhuset flyttar bör området omvandlas till en grön stadsdel med hyresrätter. Det menar Vänsterpartiet, som ser Karolinastaden som ett steg i riktning mot en hållbar klimatpolitik.
När Karolinska universitetssjukhuset flyttar till nybyggda lokaler år 2016–2017 finns en unik möjlighet att skapa tusentals nya bostäder i ett attraktivt läge mellan Stockholms innerstad i söder och Hagaparken i norr. Vänsterpartiet har låtit en arkitekt studera östra Karolinskaområdet och förutsättningarna för att bygga en helt ny stadsdel där. Förslaget som nu läggs fram har döpts till Karolinastaden, och innebär inte bara en tät och grön stadsdel med upp till 5 000 nya hyresrätter, student- och forskarbostäder med pressade hyror. Förslaget är även ett tydligt ställningsstagande – i den moderna och hållbara stadsdelen ska fotgängarna och cyklisterna ta plats på bilens bekostnad.
Området kring Karolinska universitetssjukhusets nuvarande huvudbyggnad består av ett stort antal unika byggnader, då det byggts ut etappvis under hela 1900-talet. I vårt förslag presenterar vi en stadsstruktur där de storskaliga tegelbyggnaderna behålls, medan den kompletterande bebyggelsen uppförs främst på redan hårdgjord mark för att skapa en rumslig struktur med både urbana och gröna kopplingar till kringliggande stadsdelar och grönområden. Gatorna är i sin tur vigda åt gång och cykeltrafik, medan bilisterna får göra halt i stadsdelens ytterkant. Cykelbanorna är samtidigt utformade på det sätt som Vänsterpartiet vill se i resten av Stockholm – de är enkelriktade, breda och tydligt avskiljda från trottoarerna för att minska olycksrisken. Dessutom innehåller förslaget en cykelmotorväg som förbinder Stockholms innerstad med Karolinastaden och Solna, samt en förlängd grön tunnelbanelinje som ger invånarna i den nya stadsdelen god tillgång till kollektivtrafik.
Det är även viktigt att komma ihåg att parkeringsplatser kostar betydligt mer än det markutrymme de tar i anspråk. I Stockholms stad och Solna är parkeringstalet vid nyproduktion av nya bostäder i regel omkring 1,0, vilket innebär att byggherren måste bygga en parkeringsplats per nybyggd lägenhet. Samtidigt kan det kosta upp till 400 000 kronor att bygga en enda parkeringsplats i Stockholm – en kostnad som i slutänden landar på alla hyresgäster, oavsett om de har bil eller inte.
Stockholm står inför två stora utmaningar. Vi måste ställa om produktion, konsumtion och resvanor för att kunna möta klimathotet, och vi måste bygga nya bostäder som dagens bostadslösa studenter, unga vuxna och timvikarier har råd att efterfråga. I Vänsterpartiet prioriterar vi hyresrätter med pressade hyror framför snabba pengar från markförsäljning och nya kontor, samtidigt som vi inser nödvändigheten att minska bilismen till förmån för gång-, cykel- och kollektivtrafik. Enbart Karolinastaden löser inte de avgörande framtidsfrågorna vi alla brottas med. Men det är ett steg i rätt riktning.