• Banverkets pengar räcker ine till några nya järnvägsprojekt det närmaste decenniet.
Fria.Nu

Inga nya järnvägar det närmaste decenniet

Banverkets budget tillåter inga nya satsningar på järnvägar under den kommande tioårsperioden. Flera av de förslag på nya järnvägar och ombyggnationer som tidigare har tagits fram läggs ner eller skjuts på framtiden. Miljöpartiet vill att anslagen till Banverket ska ökas, men regeringen sneglar istället mot privat finansiering.

Banverkets pengar räcker inte till några nya satsningar på järnvägen. Med den nuvarande budgeten tvingas verket lägga ner alla planerade projekt med byggstart före 2015 och istället uteslutande prioritera redan påbörjade projekt. Anledningen till åtstramningen är framför allt att det material och den arbetskraft som behövs för järnvägsbygge blivit dyrare.

– Det är en form av överhettning inom hela byggmarknaden nu. De kostnader som ökat mest är inom entreprenadbranschen, men även kostnaderna för råvaror, som koppar och stål, har ökat med uppemot 20 procent, säger Helena Tilander, pressansvarig vid Banverket.

– Vi skulle naturligtvis vilja bygga alla de projekt vi föresatt oss. Men det som känns svårast att lägga åt sidan är byggandet av dubbelspåren mellan Hallsberg och Söderön. Det är en oerhört viktig sträcka som nu blir en fortsatt flaskhals.

Miljöpartiet är kritiskt till att Banverket ska behöva lägga ner sina planerade satsningar och anser att det tydligt vittnar om att regeringen gör fel prioriteringar när det gäller miljön.

– Det är beklagligt att Banverket inte har större resurser. Regeringen tar inte sitt miljöansvar. Om de menade allvar med att klimatet är vår viktigaste ödesfråga så skulle de se till att plocka bort alla motorvägsbyggen och satsa pengarna på miljövänligare alternativ som järnvägar istället, säger Karin Svensson Smith, miljöpartiets ledamot i trafikutskottet.

Hon och miljöpartiet anser att regeringen bör skjuta till mer pengar till Banverket och har flera förslag på var pengarna kan tas ifrån, bland annat från planerade byggen som Förbifart Stockholm, Norra Länken och utbyggnaden av E22:an. För att kunna åstadkomma en långsiktigt hållbar miljö anser miljöpartiet att det måste till mycket större resurser till järnvägen.

– Det är helt nödvändigt om inte folk ska bli kvar hemma, och dessutom behövs järnvägarna byggas ut för att frakta gods mellan längre destinationer. Det är inte lämpligt ur miljösynpunkt att använda motorvägar för det, säger Karin Svensson Smith.

Leif Zetterberg, infrastrukturminister Åsa Torstenssons statssekreterare, menar istället att miljöpartiet skulle ha varit med och påverkat sådana beslut när de satt i regeringsställning. Att Banverkets nuvarande budget inte räcker till anser han handlar om luftiga planer och för mycket löften från den förra regeringen.

– Miljöpartiet skulle ha tänkt på det här lite tidigare. Det är ju de som har skapat den ohållbara situationen. Det här är ett kvitto på en misslyckad infrastrukturpolitik som regeringen får ta efterbörderna av.

Den borgerliga regeringen är nu i färd med att undersöka vilka möjligheter det finns för privat finansiering av nya satsningar inom hela infrastrukturområdet.

– Vi arbetar med frågorna och inventerar vad saker kostar och vilka möjligheter det finns till alternativ finansiering. Det kan röra sig om rent kommersiella intressen som kan gå in med finansiering. Bygger man infrastruktur som gagnar till exempel ett köpcentrum eller boende i ett område är det rimligt att de är med och investerar. Vägavgifterna i Stockholm, där trafikanterna får vara med och betala, är ett annat sätt, säger Leif Zetterberg.

Fakta: 

<h2><a style="color: #1670d4; text-decoration: none; padding: 0px; margin: 0px;" href="http://www.fria.nu/tema/foerbifarten">Läs om Förbifart Stockholm på vår temasida.</a></h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

"Sluta fiska torsk i Kattegatt"

Ministrar i EU har träffats och talat om fiske. De bestämde att EU ska fiska mindre torsk år 2008. Men forskare säger att man måste sluta fiska torsk i havet runt Sverige. Annars tar all torsk slut.

Fria.Nu

Oenighet om avdammat Dennispaket

I onsdags överlämnade Carl Cederschiöld sitt trafikpaket för Stockholm till infrastrukturministern. Ingen enighet över blockgränserna har dock kunnat uppnås. Socialdemokraterna vägrade att skriva under förslaget då de anser att finansieringen kommer att slå hårt mot kommun och landsting. Och miljöpartiet menar att det rör sig om ett avdammat Dennispaket.

Nya boenden för våldsutsatta kvinnor

Under 2008 kommer kvinnojourerna i Stockholm att tilldelas 21,5 miljoner kronor av Länsstyrelsen. Främst satsas pengarna på uppbyggnad av nya verksamheter och boenden för våldsutsatta kvinnor med särskilda behov. Terrafem är en av de föreningar som får ekonomisk draghjälp att starta ett nytt stödboende.

EU fiskar efter för mycket

På onsdagen enades EU:s fiskeministerråd i Bryssel om en minskning av torskkvoterna på åtta procent under 2008. Detta trots upprepade signaler från forskare om att det fordras en nollkvot för att rädda bestånden i Västerhavet och Östersjön.

Fria.Nu

© 2025 Stockholms Fria