Vänsterpartiet vill testa gratis kollektivtrafik
För att minska koldioxidutsläppen och bromsa klimatförändringarna krävs radikala åtgärder. Vänsterpartiet vill nu att det ska bli gratis att resa kollektivt. I sin vårbudgetmotion föreslår partiet att Örebro och Skåne ska införa gratis kollektivtrafik under en provperiod för att därefter kunna utvärdera effekterna.
I sin vårbudgetmotion föreslår vänsterpartiet att statliga medel avsätts för att finansiera försök med gratis kollektivtrafik. Resenärer i Region Skåne och Örebro län kan, om vänsterpartiet får igenom sin motion, se fram emot gratis kollektivtrafik under en provperiod på fyra år. Tanken är att man ska genomföra försöket i ett storstadsområde och ett mer glesbebyggt område för att därefter utvärdera de olika effekterna.
– Vi vill se hur det skulle påverka människors resmönster, om fler kan bo kvar på mindre orter och vad det innebär för turismen, vägslitaget och inte minst miljön, säger Peter Pedersen, vänsterpartiets representant i trafikutskottet.
Vänsterpartiet menar att en klimattaxa är möjlig att finansiera statligt eftersom det har visat sig att endast en mindre del av kostnaderna täcks av biljettintäkter.
– Det är bara 42 procent som kommer från biljettförsäljning. Det är alltså den summan man behöver skjuta till för att genomföra åtgärden, säger Peter Pedersen.
Respons på förslaget har redan kommit från flera håll. Medan vissa tycker att det är en lysande idé säger kritikerna att det är oseriöst.
Invändningarna handlar om att det bara skulle innebära att man subventionerade dem som redan reser kollektivt och att överströmningen till kollektivtrafiken inte skulle öka nämnvärt.
Det är en kritik som Peter Pedersen har svårt att ta till sig.
– När vi införde fritt inträde på museerna ökade tillströmningen. Nu har det visat sig att besöksantalet sjunkit med 85 procent. Om det här kunde innebära att de som reser kollektivt ökade till 40 procent, istället för dagens 10–20 procent, skulle det ge mycket positiva samhällsekonomiska effekter.
Peter Pedersen menar att det dessutom finns både ett klass- och könsperspektiv på förslaget, då det har visat sig att kvinnor i högre utsträckning är beroende av kollektivtrafiken. Vänsterpartiet vill bidra till att fler människor med små marginaler kan ta sig fram på ett miljövänligt och trafiksäkert sätt.
– Ska vi leva upp till klimatmålen, måste vi ge allt fler möjlighet att välja ett miljövänligt alternativ.
Bengt Holmberg, professor i trafikplanering vid Lunds tekniska högskola, menar att det här är fel väg att gå om man vill minska utsläppen.
– Det har gjorts en stor undersökning med gratis kollektivtrafik i Danmark. Det som händer är att antalet resenärer ökar kraftigt. Men bara en tredjedel, grovt räknat, är tidigare bilister. Detta innebär en ökad trafik.
Han menar att man istället ska använda resurserna till att förbättra kollektivtrafiken och göra den mer attraktiv för de grupper som i dag inte kan tänka sig att resa kollektivt.
– Bilisterna tittar inte så mycket på priset. För dem är tillgänglighet och standard viktigare.
Den svenska kollektivtrafiken är relativt bra men förbättringar kan göras, menar Bengt Holmberg och pekar på Frankrikes och Tysklands stora satsningar på spårvagnar.