Stockholms Fria

Miljöorganisation vill att Bromma ska blomma

En ny stadsdel med en långtgående miljöanpassning och med rum för 50 000 människor. Det vill Naturskyddsföreningen i Stockholms län se istället för Bromma flygplats.

Bromma flygplats är en av Sveriges största flygplatser. Den har länge kritiserats av de boende i området och av miljöorganisationer för buller, utsläpp och för att den ligger så nära bebyggelse. Luftfartsverket hyr marken av Stockholms stad och det nuvarande avtalet går ut 2011. Nu finns ett förslag på att förlänga avtalet fram till 2038.

Naturskyddsföreningen i Stockholms län är en av de miljöorganisationer som protesterar mot planerna. De menar att flygplatsens klimatpåverkan är omfattande. En flygplats mitt i staden minskar också de miljövänligare tågens konkurrenskraft.

Organisationen anser att Bromma flygplats egentligen inte behövs, eftersom Arlanda har byggts ut med en tredje landningsbana och gott och väl kan ta hand om inrikesflyget, som minskar för varje år. Men Luftfartsverket hävdar att Bromma flygplats behövs.

– Det skulle bli väldigt trångt på attraktiva avgångar, på morgon och kväll. Finessen med flyg är ju att slippa övernattningar, säger Lars Röhne, informationsdirektör på Luftfartsverket.

Han säger att visserligen diskuteras en fjärde landningsbana på Arlanda, men den kanske inte blir klar förrän om 15 år. Dessutom finns det planer på att Uppsalas gamla militära flygfält ska bli en reguljärflygplats, men inget är beslutat ännu. Och Skavsta flygplats ligger för långt bort, anser han.

Nu har Naturskyddsföreningen i Stockholms län utarbetat ett alternativt förslag för Bromma flygplats, som man menar att Stockholms stad borde vara intresserad av.

Staden växer med 15 000–20 000 personer per år och den mark som nya bostäder ska byggas på ska i första hand vara redan exploaterad mark för att inte skövla naturområden.

Förslaget går ut på att bygga en ny miljövänlig stadsdel där Bromma flygplats ligger i dag, som ska rymma 50 000 boende. Huvudgatorna ska förutom bostäder och kontor även ge plats till service, handel, kaféer och lekplatser.

– Just nu håller vi på med en informationskampanj om vårt förslag för att väcka opinion. Det här är ett realistiskt förslag. I vår projektgrupp finns mycket sakkunskap, säger Jens Forsmark, projektledare på Naturskyddsföreningen.

Byggnaderna ska vara miljövänliga, med solvärme som värmer upp husen och med solceller som ger elektricitet. Husen ska förses med ett sopnedkast med flera olika luckor för sopsortering. Via en sopsug ska avfallet transporteras till några få ställen för att hämtas upp av renhållningsbilar.

– Det här systemet minskar trafiken både för dem som ska lämna soporna och dem som hämtar dem.

Naturen ska integreras i bebyggelsen. Gröna stråk ska förbinda grönområden där det bland annat ska anläggas trädgårdar som lockar till sig fjärilar och som även ska ge en bra livsmiljö för många växt- och djurarter. Regnvatten som i dag leds bort i underjordiska gångar ska tas tillvara för att fylla dammar. Och skogen och kullarna ska vara kvar.

Även ekodukter – en sorts viadukter där djur, växter och människor lätt kan ta sig över stora vägar – ska byggas.

– Vi vill skapa en sammanhängande natur. Genom ekodukterna kan djur och växter spridas från närliggande villastäder och grönområden till området, säger Forsmark.

Biltrafiken ska reduceras till de stora huvudgatorna. Där ska även parkeringsplatser finnas, med träd mellan varje plats. Även underjordiska parkeringshus ska anläggas.

– Men bilägarna ska få betala de faktiska kostnaderna för att parkera. Som det är nu subventioneras parkeringsplatser ofta.

Istället för biltrafik vill man satsa på en fotgängar- och cykelvänlig miljö. Det ska vara lätt att ta sig fram med barnvagnar och rullstolar. Och det ska vara gott om cykelbanor och väderskyddade cykelparkeringsplatser.

I planerna finns också ett "mobilitetskontor" som ska informera om kollektivtrafik och uppmuntra människor att använda bilpooler.

– En tanke med mobilitetskontoret är också att kunna samordna transporter, säger Jens Forsmark.

Man vill också bygga ut kollektivtrafiken. Redan i dag finns det planer på ett tvärspår för spårvagn vid Bromma flygplats. Och om Naturskyddsföreningens bostadsvison blir verklighet kan området nås genom att tunnelbanans blåa linje byggs ut via en förgrening.

Golfbanan ska också vara kvar och även ta Brommas halkbana i anspråk eftersom den förstör miljön. Också där ska den biologiska mångfalden öka. Det kan uppnås genom att dammar anläggs och tillvaratar regnvatten så att grodor kan trivas. Man kan också plantera buskar för att locka dit fåglar och slå gamla ängar.

– Gamla ängar har näringsfattig jord, och när man slår dem tar ängsblommorna över, säger Mårten Wallberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholm.

Avtalet mellan Stockholms stad och Luftfartsverket är redan underskrivet men måste godkännas av Stockholms kommunfullmäktige, vilket troligen sker i februari. Avtalet är nu ute på remiss till bland annat trafikkontoret och Bromma stadsdelsförvalting. Kristina Axén Olin låter hälsa genom sin pressekreterare att remissvaren kommer att vägas in inför beslutet.

– Men den borgerliga majoriteten i stadshuset gick till val på att Bromma flygplats ska vara kvar, säger Henrik Nerlund, pressekreterare för finansborgarrådet Kristina Axén Olin.

Efter behandling i kommunfullmäktige ska avtalet också godkännas av regeringen. Där bereds frågan redan nu.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Hallå där Johanna Carlbaum Lagerwall...

som är ordförande i Rullstolsfrämjandet. På lördag anordnas Sveriges första rullstolsrally i Stockholm. Starten går klockan 13 vid Sergels torg. Därefter kommer de tio rallyförarna att köra Hamngatan – Norrmalmstorg – Kungsgatan – Sergelgatan och tillbaka till Sergels torg. Arrangör är stiftelsen Rullstolsfrämjandet, som samlar in pengar till rullstolar i fattiga länder.

Kolonister befarar sämre villkor

Stockholms stads 25-åriga arrendeavtal med stadens kolonilottsföreningar håller på att löpa ut. I ett förslag till ett nytt avtal föreslås avtalstiden istället till fem år, vilket kan få förödande konsekvenser, menar kolonisterna.

Äldre får regnbågsboende

Inom tre år kommer med största sannolikhet de första att flytta in på Regnbågen, Sveriges första boende för äldre hbt-personer. Redan har man fått in tillräckligt många intresseanmälningar och Micasa fastigheter AB ska nu söka efter en lämplig fastighet i Stockholms innerstad.

Social fernissa över Vårdval Stockholm

Alliansmajoriteten i landstinget satsar 2,7 miljoner kronor på sex vårdcentraler i utsatta förorter för att dessa ska kunna anställa distriktssköterskor. Oppositionsborgarrådet Birgitta Sevefjord (V) kallar satsningen ”fernissa”.

© 2025 Stockholms Fria