Bussbranschen vill effektivisera trafiken
Det är fullt möjligt att bygga ut kollektivtrafiken utan att kostnaderna ökar. Det visar en ny rapport från Svenska bussbranschens riksförbund.
Trots politisk enighet om att kollektivtrafiken bör öka, gör den inte det. Mellan 2001 och 2006 har resandet med kollektivtrafik minskat från 12 till 11 miljarder kilometer per år i Sverige. Samtidigt har personbilsåkandet ökat från 92 till 97 kilometer. Det visar statistik från Statens institut för kommunikationsanalys.
Samtidigt har kostnaden för kollektivtrafiken ökat med 47 procent sedan 1999.
Genom att använda resurserna bättre kan både turtätheten och kvaliteten öka och därmed viljan att välja kollektivtrafiken, menar Svenska bussbranschens riksförbund, BR, i rapporten Mer kollektivtrafik för samma pengar.
Ett av problemen som rapporten beskriver är att bussföretagen kör enligt en tidtabell som länstrafikbolagen har bestämt, istället för en tabell som tar hänsyn till att optimera förarnas aktivitet. Bussförarna är bara tillgängliga för resenärerna under 65 procent av arbetstiden. Den resterande tiden väntar de vid ändhållplatserna eller kör bussarna tomma till garaget.
– Det handlar om trafikplanering. Man behöver inte låta en busslinje sluta i grannkommunen utan att ta med sig resenärer tillbaka, säger Fredrik Gustavsson, linjetrafikansvarig på BR.
Därför vill man att bussföretagen får större inflytande över tidtabellerna. Så görs redan i Stockholm och Göteborg. Kostnaden har sänkts och närheten till resenärerna har ökat. Kunskapen om deras behov och krav samlas in av bussförarna.
Ett annat problem är att vid trafikupphandlingar ställs det mycket detaljerade krav på de bussar som ska användas. Genom att standardisera bussarna skulle bussens pris kunna sänkas med sex till tio procent.
– Det kan inte vara så att resenärer i olika län har olika åsikter om stoppknappens placering och barnvagnsplatsens utformning. Därför måste bussarna standardiseras, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör på BR.
Trafikupphandlingar sker också samtidigt över hela landet, i augusti och i juni. Då ska bussföretagen sätta in ett stort antal nya bussar i trafik. Detta driver upp kostnaderna för busstillverkarna eftersom produktionen svänger mellan höga toppar och djupa dalar.
Bara genom att standardisera bussarna och sprida ut trafikupphandlingarna över året beräknar BR att man skulle kunna frigöra 170–267 miljoner per år, som skulle kunna användas till nya satsningar på kollektivtrafiken.
