Vänsterpartiet förnyar sin skolpolitik
– Dels handlar det om styrningen och organisationen av skolan, dels om att hitta alternativ till betyg, säger Rossana Dinamarca som leder arbetsgruppen.
Vänsterpartiets nuvarande utbildningsprogram togs fram för tio år sedan och ska nu ses över.
– Våra grundvärderingar är desamma men vi måste anpassa vårt arbete till dagens problematik, säger Rossana Dinamarca.
Hon leder den arbetsgrupp som tillsatts av partistyrelsen, och som sommaren 2009 ska presentera ett förslag.
– Synen på gymnasiet har förändrats, liksom arbetsmarknaden och vilka kunskaper som krävs för att komma in på den. Vi har idéer om en mer sammanhållen skola, där hoppet mellan grundskola och gymnasium inte är så stort, en tolvårig skola.
Att uppnå en likvärdig och kompensatorisk skola, där alla oavsett bakgrund och hemförhållanden har samma möjligheter, kommer fortfarande att vara ett mål för vänsterpartiet.
Friskolornas utbredning anser man motverkar detta. De senaste åren nedskärningar är också något som föranlett en förnyelse.
– Det behövs en ordentlig skolhälsovård och utbildade skolbibliotekarier. Många unga mår sämre och vem ska ta hand om dem om det inte finns vuxna i skolan? undrar Rossana Dinamarca.
Betygens utformning har varit ett hett diskussionsämne i politiken.
– Vi har goda argument mot betyg som kunskapsfrämjande faktor, men när vi möter människor ute frågar de ofta vad ska man ha istället, och där är vi faktiskt svaret skyldiga. Vi måste fråga oss vad kunskap är och hur den kan mätas.
I slutet av året lägger arbetsgruppen fram en delrapport, och man välkomnar diskussion både i partiet och i kontakt med lärare och elever. b