Stockholms Fria

De omstridda Dennislederna blir verklighet

Alla vägar som ingick i det så kallade Dennispaketet har påbörjats, är under diskussion eller är färdiga. Kollektivtrafikförbättringarna är genomförda eller håller på att genomföras, utom tunnelbana mellan Hjulsta och Barkarby.

Tillsammans ska Essingeleden, Södra länken, Norra länken och en östlig förbindelse, tidigare kallad Österleden, bilda en ringled runt Stockholm. Allt enligt Vägverkets planer.

Essingeleden har funnits sedan 1966 och Norra länken började byggas i mitten av 1990-talet, bara för att snart drabbas av byggstopp.

Efter ett överklagande från en boende i Bellevueparken slog regeringsrätten fast att vägdragningen inte kunde gå som planerat, på grund av att området är klassat som nationalstadspark.

Nu har Vägverket planerat om vägen och gjort den fyrfilig i stället för sexfilig, och det utreds om den kan gå i en tunnel under Cedergrensparken utan att bryta mot skyddet för nationalstadsparker.

Detaljplanen ligger just nu hos regeringen, eftersom även den är överklagad.

– Och den kommer nog att överklagas vidare till regeringsrätten, säger Hans Jenefors, Vägverket, biträdande projektchef för Södra länken.

Österleden, eller en östlig förbifart, är i utredningsstadiet. Den är tänkt att förbinda Norra med Södra länken och gå i en tunnel under Djurgården.

– Den kan behövas för till exempel de boende i Hjorthagen och Nacka, två områden som exploateras just nu, säger Hans Jenefors.

Vägverket samlar just nu in samrådsunderlag för att gå vidare med projektet.

– Det handlar om hur det ska se ut om 20 år, säger Hans Jenefors.

På Stockholms stad verkar man inte ha hängt med i utvecklingen. På deras hemsida kan man läsa om Dennispaketet och vad som blivit verklighet av det. Där står det att det inte finns några planer på fortsättning av Österleden. Stockholms stad verkar alltså inte känna till Vägverkets arbete. Även Förbifart Stockholm, som ska förbinda E4:an söder om Stockholm med E4:an norr om staden och gå över Ekerö, är under utredning.

Beslutas det att de här två lederna ska byggas har alla vägar i Dennisprojektet genomförts.

Men är en utbyggnad av vägnätet verkligen förenlig med miljömålen för Stockholm?

– Folk vill ju åka bil. Annars får man väl satsa på ett beskattningssystem eller tunnelbana i ringled, säger Hans Jenefors.

Fakta: 

Bakom Dennispaketet stod socialdemokraterna, moderaterna och folkpartiet i Stockholms län och stad.

De ursprungliga förslagen om vägbyggen kom enligt många från vägindustrin.

Den första överenskommelsen slöts i januari 1991 under ledning av förre riksbankschefen Bengt Dennis, därav namnet.

Alla förbättringar för kollektivtrafiken som ingick i paketet utom T-bana Hjulsta-Barkarby har genomförts eller håller på att genomföras.

Alla vägar som ingick i paketet har genomförts, påbörjats eller befinner sig på diskussionsstadiet.
Källor: Vägverket, Stockholms stad

Läs om Förbifart Stockholm på vår temasida.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Första halvlek – en barnlek?

Vad har moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna – och delvis centerpartiet – åstadkommit under sina två år vid makten? Vad vill de göra under de kommande två åren – och vad tycker oppositionen om det? Fria Tidningar har frågat våra folkvalda politiker om både första och andra halvleken vid makten och i opposition.

Heta nyheter om en miljövänlig stad

Nu kommer Alternativ stad ut med en skrift de kallar för en ny gratistidning, Heta Nyheter. Göran Folin från Alternativ stad berättar att deras lilla tidning tryckts upp i 10 000 exemplar.

Trängselskatten – het fråga för Stockholmspolitikerna

Miljardöverskottet från trängselskatten tar staten hand om. Regeringen vill nu se en höjning av trängselavgiften för att finansiera en utbyggnad av tunnelbanan. Något som visserligen välkomnas av politikerna i stadshuset, men både oppositionen och alliansen vill att överskottet ska kontrolleras regionalt.

© 2024 Stockholms Fria