En dansresa till Omar Khayams Persien
Som en hyllning till den persiske poeten Omar Khayam, verksam på 1200-talet, uppfördes denna föreställning på Södra teaterns stora scen. Koreograf och dansare kom från Iran och Frankrike.
En man (koreografen själv, Charles Galame/Sharokh Ghalam) och ett antal kvinnor gestaltar och illustrerar händelser ur poetens liv. Det är dans med tydliga influenser från Orienten, vilket märks främst i armarnas och händernas speciella rörelser, samt i den omvända fottekniken med tyngden på hälen istället för tån.
Koreografen och dansaren Ghalam har bland annat studerat indisk och indonesisk dans. Inga höga ben, däremot hopp och snurrar - framför allt briljerar Sharokh Ghalam själv med dervischsnurrar och perfekt balans. Och denne fantastiskt skicklige dansare ger ett sagolikt intryck bara genom sitt utseende: androgynt vacker, med ett hår som också blir en del av föreställningen, är han som hämtad ur en förvuxen, svärtad illustration av John Bauer.
Sammantaget ger föreställningen en blandning av högstämt poetiskt allvar, erotisk sensualism och religiös extas (förmodligen finns här också något slags koppling till sufisk mystik) med rötter i en helt annan kultursfär. Musiken är inspelade, anonyma fragment.
Men med mina västerländska ögon blir tyvärr de kvinnliga dansarna alltför mycket av enbart dekor och behag, hierarkin är lika uppenbar som i en klassisk helaftonsbalett, med den reservationen att det i en sådan alltid finns en prima ballerina som också får glänsa.
DANS: Nakissa Dance Company
Koreografi och scenografi: Shahrokh Meshkin
Ghalam (Charles Galame)
Dans: Sharokh Meshkin Ghalam och Nakissa Dan
ce Company
Scen: Södra teatern