• The Donnas skriver starka feministiska texter
Stockholms Fria

Dominans och baksätessex The Donnas vänder på steken

I"m on my second drink, but I"ve had a few before, I"m tryin" hard to think, and I think that I want you on the floor. Hösten 2002 låg The Donnas femte skiva Spend the night ute i skivaffärerna. Jag hörde deras första singel Take it off på radion och gillade det jag hörde, men reflekterade inte djupare över texternas innehåll då. Mitt första intryck av texterna var att de var roliga, råa och rättframma. När jag satte mig in i materialet upptäckte jag något mer.

De sjunger om sådant som män brukar sjunga om.

Kvinnor inom rocken jämförs ofta med männen i samma genre. När rockgruppen The Donnas fick sitt kommersiella genombrott uppstod en diskussion om huruvida gruppen hade varit lika populär om den bestod av fyra män i stället för fyra kvinnor. Man menade att deras popularitet berodde på att de var kvinnor och att de inte var tillräckligt duktiga musiker för att uppmärksammas, om det inte var för att de var just kvinnor. De var bra för att vara kvinnor helt enkelt.

Den övervägande forskningen om rocktexter är inriktad på texter skrivna av män. Som kvinna vill jag därför understödja forskningen med en analys av kvinnliga rocktexter. Jag valde att göra en textanalys av ett band som vänder på könsrollerna.

The Donnas skiva Spend the night kom att bli föremålet för en analys som jag gjorde våren 2003. Syftet med min analys var att, i en genre som domineras av män och deras syn på kvinnan, se hur en kvinnlig grupp i samma genre framställer mannen och kvinnan. Jag ville se vad en rockgrupp som utgörs av kvinnor ger för budskap till sina lyssnare, och det jag fann var starka feministiska texter med komiska vinklingar. Men många kommer nog att förkasta mina tolkningar och mena att The Donnas intentioner inte alls är de som jag redovisar. Jag vill därför påpeka att jag inte har tagit reda på vad The Donnas själva åsyftar med sina texter. Denna essä bygger på mina egna iakttagelser och är mina egna tolkningar.

Majoriteten av texterna på Spend the night har pubertala teman som killar, droger, fester och sex. Men om man söker det dolda har dessa texter en djupare innebörd, som visar feministiska tankegångar på ett annorlunda sätt. Jämställdhetsfrågor som att kvinnan ofta framställs som ett sexobjekt och att män kan ha ett one-night stand utan att bli utpekade visas i deras texter, men på en implicit, dold nivå. I de flesta texterna som tematiserar kring män så framställs männen som opålitliga, onödiga, tråkiga, påträngande, ofräscha och många gånger som sexobjekt. The Donnas själva framställer sig tvärtom: roliga, självsäkra, självständiga, åtråvärda och maktägande.

Textforskning har visat att kvinnan ofta framställs som ett objekt i rocktexter skrivna av män. The Donnas texter framställer i stället mannen som ett objekt och kvinnan är subjektet som betraktar mannen. I Take it off är det tydligt. Refrängen lyder; Go on and take it off, take it off baby for me, C"mon and break me off, Cause I get what I want and I like what I see. Här framställs mannen som ett sexobjekt som blir utnyttjat av textens subjekt. Denna text kan tolkas som en opposition till att kvinnor ideligen skildras som sexobjekt, i musiktexter, reklam och media.

Forskning visar att kärlek är det absolut vanligaste temat inom rockmusiken. All messed up är skivans enda text med huvudtemat kärlek. Här visar The Donnas sin kärlek till mannen utan att någon gång använda ordet love. I stället använder de talesätt som 'head over heals' och 'messed up'.

The Donnas texter beskriver den kvinnliga sexualiteten på ett manligt associerat sätt för att visa att kvinnor har samma sexuella behov som män. I Please don"t tease visas den kvinnliga sexualiteten på ett annorlunda sätt. Refrängen lyder; Cause you"re just a tease, Baby, please don"t tease, I"m getting down on my knees, Baby, please don"t tease, C"mon and give it to me. I detta fall vill kvinnan ha sex och mannen är återhållsam. Här har The Donnas vridit på könsrollerna för att visa att även kvinnor har en stark sexualdrift liksom män kan vara återhållsamma.

Gruppen presenterar inte bara en annan syn på kvinnas sexualitet utan även ett annat perspektiv på kvinnan som individ. Genom att ofta beskriva manligt associerade miljöer visar de att kvinnor inte följer ett kvinnligt schablonmönster. Kvinnor kan föredra att dricka whiskey före vin och inte alls vara så förtjusta i till exempel shopping. I It"s on the rocks lyder vers fyra; I apologize for all the noise, I just had to tell all the boys, that you rather have a Mai Tai, than a tall glass of Bud Dry. Här nedvärderas mannen för att han föredrar att dricka en paraplydrink framför ett stort glas öl. Öl som ska vara en maskulin dryck. I de texter som i något avseende berör alkohol, som textens subjekt, det vill säga kvinnan förtär, beskrivs enbart manligt förknippade drycker; öl, whiskey och konjak.

Flera av texterna har dolda budskap som försöker bryta schablonmönster. Att kvinnor är svaga och män är starka, att kvinnan är ett sexobjekt och mannen den som betraktar kvinnan, att kvinnan är återhållsam och mannen pådrivande. De vänder på könsrollerna och visar att män och kvinnor är lika. Vi kan alla, oavsett kön, känna åtrå och uppskatta samma saker.

I Take me to the backseat används bilen, som är en traditionellt manlig miljö, till att beskriva en sexakt. Kvinnan i texten säger ifrån om sådant som kan anses vara en typisk kvinnlig miljö, nämligen köpcentret. Texten börjar med: Don"t wanna go to the mall, don"t wanna go to the movies, I think I"ve done it all, just take me to the backseat. I denna text är ytterligare kvinnans sexualitet i fokus och mannen framställs åter som ett sexobjekt. Hon vill ha ett one-night stand utan känslor. Vers fyra lyder; Don"t wanna be your friend/ don"t try to take me home, this won"t happen again, just take me to the backseat. Här visar de att även kvinnor förmår att ha sex utan känslor, något som traditionellt varit förbehållet mannen. Enligt klichén vill kvinnor vara förälskade för att ha sexuella förhållanden.

The Donnas texter visar inte kvinnor som en förtryckt grupp. De visar kvinnor snarare som en dominant grupp. Man kan säga att deras texter uppvisar ett engagemang för att kvinnor ska kunna bete på samma sätt som männen samt ha lika förutsättningar i samhället. Gruppen moraliserar inte i sina texter. De lägger inga värderingar i varken mäns eller kvinnors beteende. Dessa värderingar är upp till den som tolkar texterna. Så länge vi tolkar dem som att de vänder på könsrollerna, visar det att de fortfarande finns. Men jag vet ingenting om vad The Donnas har velat förmedla med sina texter. Vill de visa att kvinnor kan bete sig som män? Vill de provocera med sina texter? Blir någon provocerad? Eller blir The Donnas provocerade av mina tolkningar?

Det amerikanska rockbandet The Donnas består av fyra kvinnor, alla födda 1979. De är just nu ute på turné och spelade den 24 februari på Klubben i Stockholm. I sommar har de sin första spelning på Hultsfredsfestivalen. The Donnas släppte sin senaste skiva Gold medal i höstas (2004). Här visar gruppen upp en lite mognare sida med mognare texter och en aning lugnare tempo jämfört med Spend the night.

Fakta: 

PORTRÄTT
The Donnas

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

En roman som tvingar in dig

Mirja Unges tredje roman Motsols är en bok om vänskap och familjerelationer och om att finna sin egen plats och identitet mittibland många andra.

© 2025 Stockholms Fria