Planka.nu saboterar SL och Connex belönings- och bestraffningssystem
Spärrvakter och busschaufförer som beslagtar ogiltiga färdbevis ska belönas med biobiljetter och de som låter folk åka gratis ska bestraffas. Därför har Planka.nu delat ut falska månadskort så att även de som låter folk åka gratis ska få gå på bio.
I onsdags startade Connex ett kontroll- och bestraffmingssystem för att kontrollera att spärrvakter och busschaufförer inte låter folk åka gratis. Detta ska göras genom att låtsasresenärer anställda av Connex ska testa att få åka gratis med utgångna kort och kuponger. De som låter folk få åka ändå, ska kallas in till personliga samtal och riskerar att förlora sitt jobb. De som beslagtar falska färdbevis ska belönas med biobiljetter.
Därför har Planka.nu delat ut falska färdbevis tillsammans med ett brev med en lyckönskan att filmen de ska se ska vara bra. För varje inlämnat falskt färdbevis, belönas spärrvakten eller busschauffören med två biobiljetter.
- Att bjuda spärrvakterna på gratis bio är något som de helt klart förtjänar. Det är framför allt en protest mot Connex personalpolitik som försämrar villkoren för de anställda. Men det handlar också om att underminera deras belöningssystem. Och det gynnar ju i slutändan plankarna, säger Christian Tengblad från planka.nu.
Kontrollsystemet har funnits i några år. Connex och SL har aktivt spionerat på den egna personalen genom att låta anställda 'mystery shoppers' bevaka personalen. Det nya är nu att SL och Connex aktivt ska sätta dit dem som ser mellan fingrarna på gratisåkande. De som beslagtar ogiltiga färdbevis ska belönas med biobiljetter.
- Connex har startat ett krig mot sin egen personal. Deras personalpolitik bygger på misstänkliggörande, hets och hot, säger Christian Tengblad.
I förra veckan uppmärksammade tidningen Metro att busschaufförer kallats in till personliga samtal för att SLs spioner uppmärksammat att de skött försäljningen på ett inte önskvärt sätt. Busschaufförerna försvarade sig med att de sätter servicen i första hand, inte biljettförsäljningen.
- Det är något som SL tydligen inte gör. De låter vinstintresset styra villkoren för vårt gemensamma resande, säger Christian Tengblad.
På fackförbundet Seko är man inte imponerade av Planka.nus sabotage. Där håller man på att förhandla i frågan.
- Vi tycker att det måste föras en seriös politik där man inte kontrollerar varandra. Alla måste betala för att resa, annars stannar kollektivtrafiken. Det borde Planka.nu
tänka på, säger Robert Westberg, central ombudsman för spårtrafiken.
- Vi tycker också att man ska betala men via skattsedeln eller arbetsgivaravgiften. Vi anser att det är de rika som ska betala. Folk plankar för att de inte har råd att betala, säger Christian Tengblad.
Vad planka.nus nästa drag blir i kriget mot Connex och SL, är i dag ovisst. Just nu sprider man motpropaganda i form av flygblad.
- Det handlar om att vara flexibla och att ligga steget före hela tiden, säger Christian Tengblad.