Stockholms Fria

Sorglig och hisnande på samma gång

Cecilia Davidsson har etablerat sig som kritikerälskad novellist. Med sin ordknappa, Raymond Carver-inspirerade stil blev hon en av 1990-talets mest uppmärksammade debutanter. Det sista Cecilia Davidsson gör är att skriva någon på näsan.

Hon låter bara läsarna ana vad som finns under ytan, sedan får vi själva fylla i mellan raderna. Jag, som är förtjust i ordrika författare som Salman Rushdie och Gabriel Garcia Marquez, kunde bli lite frustrerad av Cecilia Davidssons noveller, även om hantverket ofta var imponerande.

Hennes debutroman Sjunken hjärna är det bästa jag läst av henne. Inte för att den bryter så mycket från hennes tidigare stil - även här finns mycket undertext. Möjligen finner jag en viss ro i att få stanna hos samma karaktär lite längre (även om boken är 119 sidor kort).

Sjunken hjärna handlar om en gammal man som bor ensam i en lägenhet och som har förlorat minnet. En ung kvinna (från hemtjänsten förmodar jag) besöker honom och försöker hjälpa honom att minnas. Så småningom rullar minnen från ett liv upp, och här blir texten väldigt spännande. Minnena stämmer nämligen inte - de tycks komma från en främmande kristid - i det förflutna eller i en framtid, man vet inte riktigt. Jag associerar till långsamma science fiction-filmer från 1970-talet - här finns samma känsla av att vara något främmande på spåren.

Samtidigt är romanen en sorglig historia om ensamhet och åldrande. Sorglig och hisnande på samma gång.

Fakta: 

Sjunken hjärna
Författare: Cecilia Davidsson
Bokförlag: Albert Bonniers

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Fransk ghettoroman av ung debutant

Snacka om tajming. Faïza Guènes (född 1985) debutbok kom ut strax före kravallerna i Paris och blev en stor succé i Frankrike. Nu är det svenskarnas tur att läsa om 15-åriga Doria som lever med sin mor i en ghettoliknande förort utanför Paris. Jag har bara sett dessa bostadsområden på tv, men såvitt jag vet får de våra svenska motsvarigheter att likna Djursholm.

Can ger perspektiv på livet

Mustafa Can är en ovanlig skribent i Sverige. Inte bara för att han är född utanför Sveriges gränser, utan också för att han inte är det minsta ironisk. Ofta är han en hårsmån från att trilla rakt ner i klichéträsket, men inte en enda gång faller han över kanten. Kanske beror det på att han skriver direkt från hjärtat, utlämnande och personligt, men samtidigt allmängiltigt.

Fria.Nu

En bladvändare, men ingen bra roman

Peter föds i England i början av 1960-talet och får först vid 16 års ålder veta att hans biologiske far är östtysk. Hans mor vet varken vad fadern heter eller om han lever, och järnridån står mellan dem.

Så mysigt att man inte vill att det ska ta slut

Det kanske mest slående med D Muttants kabaré är hur svältfödd man är på någon som talar öppet och ärligt om kvinnlig sexualitet. Detta kan låta underligt i en värld full av'frigjorda' Big Brother-brudar. Men faktum är att 99,9 procent av all den sexexponering vi påtvingas är gjord av och/eller för mannens ögon.

© 2024 Stockholms Fria