Fria.Nu

Rubbade identiteter

På Konstcentrum i Gävle möter vi nu verk av sex konstnärer från sex länder. Utställningen har namnet Space between, men den handlar mest om hur identiteter rubbas och ifrågasätts.

Frågan om identitet är en av de mest explosiva som människor kan ställa i dagens värld. Många konflikter kring nationalitet och självständighet går tillbaka på frågan om vilka vi är – och vilka de är.

Identitet är både kollektiv och individuell. Identitet är självförståelse, men handlar också om makt. Erkänns min identitet har jag, eller borde jag ha, vissa rättigheter. Identiteten tycks vara maktkonfliktens känslomässiga kärna. Kollektiva maktfrågor kan vara abstrakta, men får sin laddning av identiteten. Och konsten är där med sin förmåga att söka sig fram i konfliktområden.

Latifa Echakhch har krossat glas på ett antal konsthallar. Besökarna möter verket som glassplitter på golvet, ett fält av blänkande blått, rött, grönt och framför allt guld, eftersom det är arabiska teglas. Verket heter Erratum, det vill säga misstag. Latifa Echakhch är född i Marocko och uppväxt i Frankrike.

Vilket misstag krossar hon? Kanske den konstlade kulturella identiteten, kulturen som kitsch och massproduktion, kultur som ger näring åt fördomar eller begränsande självbilder.

Kanske är det också handling som alternativ till tedrickande hon tänker på. Revolutionen är ingen tebjudning, som gamle Mao påpekade.

Den estniske konstnären Mark Raidpere intervjuar i videon Voiceover sin schizofrene pappa. Det är ett utlämnande verk om skuld, rädslor och inre röster. Fadern säger att han trott att han begått självmord och att hans son varit död. Han redogör för andra förvirrande händelser och spekulationer som att sonen mycket väl kan vara bror till en känd programledare i tv. Utan att kränka faderns person gestaltas identitetens upplösning och det mänskliga förnuftets bräcklighet.

Maria Lindbergs Man passing by är en film om en kvinna som står på en bro - till dess en man passerar. Då tar filmen slut och öppnar för olika tolkningar: filosofiska, feministiska, sociala, psykologiska. Vad gör mig osynlig i relation till någon annan? Är människan obotligt ensam? Suddas en kvinnas närvaro ut av att en man dyker upp? Missförstås mitt stående på bron? Tolkar jag felaktigt in saker i andras handlingar?

Tänk om Tom hittat på Jerry? frågar sig Gabriela Vanga. Hon har manipulerat sekvenser ur gamla Tom & Jerry-filmer genom att sudda ut musen Jerry. Därmed upphävs ett universum och katten Tom framstår i sina ständiga och våldsamma försök att fånga Jerry plötsligt som en ensam galning. Han har förlorat sin identitet som part i en evig konflikt.

Kanske är förnuft och identitet varandras förutsättningar. När identiteten löses upp – eller slår över i sin motsats, en extrem identifikation med rasen, folket eller fosterlandet – kan katastrofer inträffa. Detta oavsett om man är den ena av två människor i ett destruktivt förhållande, eller strider för extremisterna i de konflikter som härjat och härjar Balkan, Rwanda, Kongo, Darfur…

Fakta: 

Konst

Space between

Med Latifa Echakhch, Maria Lindberg, Mark Raidpere m fl Var Konstcentrum, Gävle Pågår T o m 4/3

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Jakt på kopians väsen

Den amerikanska konstnären Elaine Sturtevant har i över 50 år kopierat andras konstverk. Själv talar hon om att repetera. På Moderna museet i Stockholm kan man nu se välkända verk av Wahrol, Beuys eller Duchamp – som hon gjort!

Kolonialismen – en överlevare i det nya Europa

På Index i Stockholm rotar Runo Lagomarsino bland kolonialismens tecken och tänkesätt. Han har också tapetserat om galleriet och väggarna är nu starkt rosa. Tapeterna är ett av verken, men mönstret är format av den spanske conquistadoren Pizarro, som på 1500-talet erövrade Inkariket.

Utflykt i okända världar

Den finska konstnären Eija-Liisa Ahtila är en internationellt framgångsrik filmare som arbetar med skådespelare, till vilka hon räknar djuren som medverkar. På Moderna museet kan man nu se hennes utställning Parallella världar. Många av Athilas verk visas i flera projektioner i ett rum. I dessa flerkanaliga filmer ligger en del av hennes landvinningar: vi ser en människa, samtidigt som vi ser vad hon ser och dessutom något i det rum hon befinner sig i. När uppmärksamheten flyttas från en projektion till en annan känns det som poesi eller dans. Rum och tider blandas samman och drömmar rör sig obehindrat genom vardagliga scener. Detta obehindrade är Ahtilas konstnärliga styrka.

Kitschig Vårsalong med få ljusglimtar

Ibland blixtrar det till när verkligheten kopplas till konsten. Ett fint exempel är Ruben Wättes västar Samhällsproblem, ett av de ganska få intressanta verken på Liljevachs vårsalong 2012. Ruben Wätte har stöpt om MC-gängens skinnvästar och gett tuffa och hårda symboler anpassade till tänka personalvästar för Migrationsverket (en vakande kobra), Försäkringskassan (örn angriper person i rullstol) och Arbetsförmedlingen (handklovar, gem och pennor). Ruben Wätte bor i Järna och studerar på Konstfack i Stockholm.

Konst som utforskar solidaritetens gränser

Med filmen och konsten som verktyg undersöker Konsthall C i Hökarängen frågor om solidaritet och politisk handling, om vänsterns möjligheter att skapa en bättre värld. Utställningen har byggts kring filmen En ömsesidig sak av Petra Bauer, Marius Dybwad Brandrud och Kim Einarsson, som handlar om Israel-Palestinakonflikten. I filmen intervjuas sju kvinnor, som representeras av skådespelare. Trots försiktiga frågor är kvinnorna måna om att berätta och diskutera konflikterna i sina liv, konflikter som i hög grad har kopplingar till Israel-Palestinakonflikten.

© 2025 Stockholms Fria