Stockholms Fria

Kroppsfixering på Teater Scenario i höst

För två år sedan hade Lotti Törnros rosade pjäs Mitt liv som tjock urpremiär på Teater Scenario. Nu är perspektivet något annorlunda. I Deffad, som går upp om en vecka, är temat manlig kroppsfixering.

Alldeles i slutet av Hantverkargatan, nära Fridhemsplan, ligger Teater Scenario, en av Stockholms många små kvalitetsteatrar. Som f2r de flesta teatrar b2rjar snart en ny spännande säsong. Det är fortfarande sommarvarmt trots att det är i mitten av september, men på teatern pågår repetitionerna f2r fullt.
Framf2r mig sitter Teater Scenarios chef, tillika konstnärliga ledare Daniela Kullman f2r att berätta om teatern och h2stens uppsättning. F2rst ut i h2st är pjäsen Deffad av Malin Axelsson, senast aktuell med J2sses flickor – återkomsten på Stockholms stadsteater.

Deffad behandlar frågan om manlig kroppsfixering.
– Bilden av män har f2rändrats under olika tidsperioder, säger Daniela Kullman. Pjäsen speglar vår tid. Krippa som är huvudperson i pjäsen har allt, men är ändå ledsen och olycklig. Han saknar någonting i sitt liv. Man kan säga att det finns många lager i pjäsen. Den är stundtals jätterolig, men det finns andra dimensioner också. Huvudtemat är som sagt kroppsfixering.

Kvinnor är ju också kroppsfixerade?
– Vi hade tidigare en pjäs om detta, Mitt liv som tjock. Det var Malin Axelsson, som ingår i vårt konstnärliga råd, som ansvarade f2r den också.

Varf2r valde ni just Deffad?
– Vi fastnade helt enkelt f2r den här pjäsen när det var dags att bestämma årets repertoar. Vi bestämde oss f2r att ta upp manlighetsidealet.

Teater Scenario bildades f2r tio år sedan. Teatern var ursprungligen en ambiti2s ama- t2rteaterf2rening, startad av en grupp vänner. 1998 b2rjade man arbeta mer professionellt, berättar Daniela Kullman.
– Vi har bytt lokal fem gånger under den tid som verksamheten har pågått, men nu känner vi att vi kommit hem. Jag är teaterchef, men vi har ett konstnärligt råd där vi diskuterar våra uppsättningar.

Finns det någon gemensam nämnare i repertoaren?
– Man skulle kunna uttrycka det så att teater Scenario ger uttryck f2r tidsandan. Vi tar ”tempen” på tiden vi lever i. Allt vi g2r måste bygga på en stark idé. Det som ses på vår scen är något som man inte kan se någon annanstans.

Scenario har ingen fast ensemble, ”tyvärr”, säger Daniela Kullman. Skådespelarna är ofta återkommande frilansare. Det är i regel regiss2ren och dramatikern som bestämmer vilka skådespelare som ska medverka.
Daniela Kullman är utbildad i dramatik på Biskops-Arn2. Från b2rjan ville hon egentligen skriva b2cker.
– Efter gymnasiet ville jag pr2va på att vara skådespelerska. Numera vill jag helst g2ra soloprojekt på scenen. Jag trivs egentligen inte med långa repetitioner, korta nummer passar mig bäst.
Hon har skrivit ett tiotal pjäser under Ã¥ren. Som aktiv i Afghanistankommittén har det f2ljaktligen blivit en pjäs om Afghanistan. Så småningom får vi se henne i en performanceföreställning.
– Det är en man som spelar kvinna och det hela utspelar sig på 30-talet. Det låter kanske lite förvirrande. Men faktum är att det mest kvinnliga som finns är män som spelar kvinnor. Kvinnor är ju egentligen inte så veka som de framställs av män. Bellman och Evert Taube är ju exempel på det.
Vi talar också om att teatern har blivit könsöverskridande. Det är rollerna som är viktiga, inte könet. Som i Helena Bergströms tolkning av Hamlet och Spegelteaterns uppsättning av Othello.

Deffad har premiär den 29 september klockan 19.00 på Teater Scenario, Hantverkargatan 78.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

En New York-teater i Stockholm

Playhouse teater i Stockholm spelar enbart dramatik från New York. Jens Wallén träffade en av Playhouse konstnärliga ledare, Björn Lönner, för ett samtal om amerikansk dramatik och kulturklimatet i Stockholm.

© 2025 Stockholms Fria