Fria.Nu

Träder över flummighetsgränsen

Första gången jag hörde Göteborgsbandet Kultiration var i samband med att gruppens andra album, Grogrund, släpptes 2005. Fördomar kan fungera som ett effektivt hörselskydd, men den genretypiska andligheten till trots var jag snabbt tvungen att kapitulera. Marcus Berg sjöng om att tåga ut ur Babylon och om att odla jorden som om han trodde på vartenda ord, som om han bodde i en värld där varken trådlöst internet eller iphones existerade. Och vem uppskattar inte en god saga?

Besvikelse står dock i intim relation till förväntningar, och sannolikt var det därför uppföljaren Döden föder lämnade mig något desillusionerad. Ett fåtal mycket starka spår kändes inkastade i en ofullständig helhet där engelskspråkiga experiment hämmade den självklarhet som varit styrkan i Kultirations gestaltning. Där gruppen flera gånger trampade farligt nära eller över gränsen till pretentiös dussinspiritualism, vilket förtog en stor del av den tjusning som låg just i det okonstlade.

Samma sak kan dessvärre sägas om det nya, självbetitlade, albumet. Som ingen annan sedan Peps i dennes glansdagar kunde – och kan fortfarande när de vill – Kultiration leverera svensk reggae med obestridlig känsla. Det lät ärkesvenskt, accentuerat av den varsamt vårdade folkmusiktraditionen. Och det lät alltigenom autentiskt, utan att gruppen behövde lägga in ironiska vinkar eller referenser som signalerade politisk tillhörighet eller sympatier.

Tveklöst är Kultiration fortfarande skickliga musiker, Marcus Berg fortfarande en av Sveriges bästa på sång. Men problematiken kvarstår. Av skivans elva spår är texterna i fem fall på engelska. Dåligt är det inte, men inte heller i närheten av så bra jag vet att det skulle kunna vara.

Två spår är resultatet av mötet med en anonym munk på Bali och framförs helt eller delvis på sanskrit. Skickliga musikaliska arrangemang? Som alltid. Intresseväckande, medryckande? Nja.

Det enda riktiga utropstecknet är Lejoninna, där en lång kärleksförklaring till en vagt definierad och tydligen kärleksfull skapare mynnar ut i upptempo och en driven refräng, mer repetitiv än det bästa från tidigare album – men lika medryckande.

Kultiration vet ju hur man ska göra, varför verkar de inte vilja?

Hippies.

Fakta: 

Musik

Kultiration

Artist Kultiration Bolag I-Ration records

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Dansbanekultur i Plattans skugga

Darya och Månskensorkestern förvandlade i onsdags Brunkebergstorg till en äkta finsk dansbana och bjöd sannolikt på Kulturfestivalens höjdpunkt.

Bygger högkvarter för queerrörelsen

I en källare på Södermalm rustas som bäst för vad arrangörerna hoppas ska bli navet i Stockholms ickenormtiva kulturliv. Varje rörelse behöver en bas att operera från. I slutet av augusti får den queerfeministiska sin när Högkvarteret öppnar.

Ministermöte stänger Moderna

Från den sista augusti till den 7 september håller Moderna museet och Arkitekturmuseet stängt. För allmänheten. EU:s utrikesministrar har lånat institutionerna för att under informella omständigheter kombinera kulturupplevelser med världspolitik.

Skrämmande brutalitet och besynnerlig berättelse

Jag hade sett fram emot den svenska premiären av Johnny Mad Dog. Med en rollbesättning av tidigare barnsoldater och producenten Mathieu Kassovitz – mannen bakom lysande Medan vi faller – vid sin sida ville den enligt egen utsago sanningssökande regissören Jean-Stéphane Sauvaire skildra det liberiska inbördeskrigets vansinne och den dynamik som förvandlar manipulerade barn till ursinniga mördare.

Cyklopen får antinazistiskt pris

Kulturkampanjen, Stoppa nazismen – aktivt ickevåld och de mordbrandsutsatta fackföreningsaktivisterna. Det var några av de prisade när Artister mot nazister i veckan delade ut stipendier till grupper och enskilda som arbetat mot högerextremism.

© 2025 Stockholms Fria