Stockholms Fria

Skrämmande brutalitet och besynnerlig berättelse

Jag hade sett fram emot den svenska premiären av Johnny Mad Dog. Med en rollbesättning av tidigare barnsoldater och producenten Mathieu Kassovitz – mannen bakom lysande Medan vi faller – vid sin sida ville den enligt egen utsago sanningssökande regissören Jean-Stéphane Sauvaire skildra det liberiska inbördeskrigets vansinne och den dynamik som förvandlar manipulerade barn till ursinniga mördare.

Men vissa filmer lämnar en, av olika skäl, med en känsla av tomhet. Det kan ha att göra med desillusionering, att någonting långt ifrån levt upp till förväntningarna, eller med utmattning, att en produktion så intensivt aktiverat ett känsloregister att ingen energi återstår till omedelbar analys. I fallet Johnny Mad Dog är det en blandning av bägge delarna.

Sauvaire har själv sagt att han ville låta den litterära förlagans berättarstruktur krocka med material av mer dokumentär och realistisk natur. Det gör han, men resultatet är inte helt oproblematiskt. De scener som skildrar snarare än berättar är tveklöst de starkaste, inte sällan obehagligt intensiva med en skrämmande känsla av autencitet.

Johnny Mad Dog, ledare för en grupp barnsoldater, drar genom landet med sitt band av beväpnade pojkar – mördar, skövlar, våldtar och excellerar i grymheter. Lika uppenbart plågade offer som plågande förövare. Och Sauvaire iscensättter skickligt den spiral av tvång, våld och trauman som får de unga soldaternas brutalitet att verka på en gång så sorglig och så oundviklig.

Men parallellt med denna tragiska dramatik berättas en historia, som ofta är mycket svår att inte tolka symboliskt. Om till synes ödesbestämda möten, oväntade val och ombytta roller. Den mystiska berättelsen är inte sällan vacker, men ofta så diffus i sina konturer att den snarare drar fokus från våldets omedelbarhet än fungerar som spegel gentemot detta.

Filmens slut sammanfaller med krigets slut, och när den forne barnsoldaten samtidigt som han förstår att det inte längre finns någon plats för hans sort börjar komma till insikt är det stundtals alltför klichéartat.

Lyckligtvis väljer Sauvaire att inte låta sin Johnny Mad Dog sluta i försoning. Kanske som en påminnelse om att berättelsen fortsätter även när kamerorna slutat rulla. Som en eftergift åt det faktum att den enes ånger inte automatiskt läker den andres sår.

Fakta: 

FILM

Johnny Mad Dog REGI Jean-Stéphane Sauvaire I ROLLERNA Christophe Minie, Daisy Victoria Vandy DISTRIBUTION Nonstop entertainment

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Dansbanekultur i Plattans skugga

Darya och Månskensorkestern förvandlade i onsdags Brunkebergstorg till en äkta finsk dansbana och bjöd sannolikt på Kulturfestivalens höjdpunkt.

Bygger högkvarter för queerrörelsen

I en källare på Södermalm rustas som bäst för vad arrangörerna hoppas ska bli navet i Stockholms ickenormtiva kulturliv. Varje rörelse behöver en bas att operera från. I slutet av augusti får den queerfeministiska sin när Högkvarteret öppnar.

Ministermöte stänger Moderna

Från den sista augusti till den 7 september håller Moderna museet och Arkitekturmuseet stängt. För allmänheten. EU:s utrikesministrar har lånat institutionerna för att under informella omständigheter kombinera kulturupplevelser med världspolitik.

Träder över flummighetsgränsen

Första gången jag hörde Göteborgsbandet Kultiration var i samband med att gruppens andra album, Grogrund, släpptes 2005. Fördomar kan fungera som ett effektivt hörselskydd, men den genretypiska andligheten till trots var jag snabbt tvungen att kapitulera. Marcus Berg sjöng om att tåga ut ur Babylon och om att odla jorden som om han trodde på vartenda ord, som om han bodde i en värld där varken trådlöst internet eller iphones existerade. Och vem uppskattar inte en god saga?

Fria.Nu

Cyklopen får antinazistiskt pris

Kulturkampanjen, Stoppa nazismen – aktivt ickevåld och de mordbrandsutsatta fackföreningsaktivisterna. Det var några av de prisade när Artister mot nazister i veckan delade ut stipendier till grupper och enskilda som arbetat mot högerextremism.

© 2025 Stockholms Fria