Stockholms Fria

Oklar framtid för Stallet

Stallet och Södra teatern är två uppskattade scener i stan som drivs av två av ”de tre R:en”. Hur påverkas deras framtid av kulturbudgeten?

Stallet är en initim folk- och världsmusikscen mitt i stan där besökaren kan lyssna på och dansa till bland annat nordisk folkmusik, flamenco, klezmer, persiskt, irländskt och brasilianskt. Verksamheten drivs av Riksförbundet för folkmusik och dans (RFoD) på uppdrag av Rikskonserter.

Nu föreslår regeringen i den kulturpolitiska propositionen att Rikskonserter ska avvecklas under 2011. Istället kommer Statens musiksamlingar (SMUS) att få ett samlat ansvar på musikområdet. Vad händer med Stallet?

– Jag förutsätter att Stallet kommer att leva vidare men vi har inte fått några klara besked, säger Lars Farago, ordförande i RFoD. Vi måste ägna en massa tid åt att prata med de ansvariga, det är många frågetecken.

Lars Farago är inte orolig för framtiden, däremot osäker.

– Men jag ser det också som en möjlighet, för den verksamhet vi driver vore värdefull att expandera, det finns enorma behov och det här blir ett tillfälle att påpeka de behoven. Jag skulle bli väldigt överraskad om Stallet och den typen av verksamheter skulle få mindre resurser.

I nuläget har resurserna dock urholkats i praktiken. Personalen har låga löner och man tvingas dra ner på antalet konserter i höst, berättar Lars Farago. Men drömmen är att utveckla Stallet ytterligare.

– Den nuvarande lokalen är egentligen inte den bästa, säger han. Vi skulle behöva något som Mejeriet i Lund, som har stor flexibilitet och där man kan ha både intima konserter och större evenemang. Ett fast ställe där musiker kan mötas för både musicering och fika skulle ge en skjuts åt musiklivet och leda till många spännande konstellationer.

Även Riksteatern står inför stora förändringar. Minskat bidrag med 4 miljoner kronor är att vänta nästa år för att ”skapa utrymme för omprioriteringar inom kulturområdet”, som regeringen skriver. 2011 mister Riksteatern hela tio miljoner. Det påverkar omfattningen av organisationens egna föreställningar. Men vad händer med Södra teatern, som ägs och drivs av Riksteatern?

– Det beror på vilka prioriteringar Riksteatern gör, det får vi se efter kongress- och styrelsebeslut om hur rörelsen vill prioritera, säger teaterchef Nadia Izzat.

Hon tycks ändå säker på att Riksteatern prioriterar Södran.

– Det kanske blir lite osthyvel men jag hoppas att man väljer att satsa på att utveckla det som Södran representerar, en internationell scen som inte finns någon annanstans. Södran är ett viktigt internationellt nätverk för både svenska och utländska artister och många minoritetsgrupper har i Södra teatern hittat en plats att mötas på.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Proggen befriade teatern

Fria Proteatern demokratiserade teatern, fick arbetarna till de fina salongerna och åskådliggjorde konflikten mellan arbete och kapital, skriver Kristian Borg.

Podden som skapar ett vi

Från en källare på krogen Paradiso vid Mariatorget gör Mahan Mova, Arjan Shoeybi och Victor De Almeida podden Ni e med oss, om urban kultur och framgång.

© 2025 Stockholms Fria