Stockholms Fria

Ett 20-tal personer förlorar tolkstödet hos Taltjänst

Ett 20-tal personer har fått indraget tolkstöd från landstingets Taltjänst, efter årsskiftet. Anledningen är att efterfrågan är större än de resurser som finns. Katarina Garamvölgyi, som nu inte har kvar sitt tolkstöd, säger att det blir svårt att klara av vardagliga bestyr.

FRIA har tidigare skrivit om 25-åriga Katarina Garamvölgyi, som drabbats av tolkbristen inom Taltjänst, som är en del av landstingets självständiga enhet för handikapps- och habiliteringsservice.

Hon har flera funktionshinder inklusive en lättare utvecklingsstörning. Det gör att hon varken kan läsa eller skriva och dessutom har språkliga svårigheter.

Tidigare har hon fått 1,5 timmes tolkhjälp per vecka från Taltjänst. Det tycker hon är för lite och menar att hon själv skulle behöva minst åtta timmars tolkhjälp per vecka bland annat för att hålla kontakten med myndigheter men också för vanliga fritidssysslor som att surfa runt på internet.

– Jag behöver hjälp med fonder och att ringa olika samtal, skriva mejl och att gå på möte hos Försäkringskassan. Det kan jag inte göra själv och jag behöver mer hjälp för att kunna klara mig, säger hon.

Efter årsskiftet drog Taltjänst helt in hennes stöd och nu har hon anmält dem till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, Socialstyrelsen och Diskrimineringsombudsmannen.

Anledningen är att hon inte är prioriterad av dem som söker stöd hos Taltjänst. Men hon blir förvånad och ledsen över att hon ska drabbas för att det inte finns tillräckligt med resurser.

– Jag behöver hjälp för att kunna klara mig i samhället. Nu har de bara tre tolkar som är heltidsanställda och en halvtidstjänst. De skulle behöva en till.

I somras när vi skrev om Katarina Garamvölgyis problem visade det sig att det beror påtolkbrist som gör att Taltjänst inte kan tillmötesgå de behov som finns.

Taltjänst arbetar enligt Hälso- och sjukvårdslagen och ska ge insatser efter principen att den med störst behov för en viss åtgärd ska prioriteras. Att Katarina Garamvölgyis tolkstöd nu helt har dragits in beror just på de striktare riktlinjer som Taltjänst har fått för att kunna prioritera vilka som ska få stöd.

– Eftersom det har varit en större efterfrågan på Taltjänsts insatser än vi har kunnat tillgodose har vi bett vår uppdragsgivare Hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning om ett förtydligande av uppdraget till hjälp för våra prioriteringar. Förtydligandet innebär att vi ska prioritera personer med tal- och röstskada för insatser.

– Detta innebär att personer med andra svårigheter får begränsade insatser, säger Inga-Lill Kristiansson, verksamhetschef för Handikapp och habilitering på Länscentret.

Det här gör att ett 20-tal personer drabbas och får stödet indraget. De ska i stället få möjlighet att komma på”drop-in” hos Taltjänst en gång i veckan för att få hjälp med insatser som att till exempel skriva brev eller ringa ett telefonsamtal. Men Katarina Garmavölgyi säger att det inte löser problemet.

– Det har jag inte fått veta. Dessutom är det ju bara en kort tid i veckan. Men om jag kanske behöver gå på ett möte eller någonting sådant, hur ska jag göra då?

Stig Nyman (KD), landstingsråd med ansvar för habiliteringsfrågor, känner inte till problemet. Han hänvisar till Lars-Joakim Lundquist (M), landstingsråd med ansvar för tolkverksamheten, och han ska enligt Stig Nyman ha det politiska ansvaret. FRIA har försökt nå honom utan resultat. b

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Hon blev hånad på asylboendet

Sirwan sökte asyl i Sverige men blev illa bemött av andra asylsökande. Nu hoppas hon på ett särskilt hbtq-boende för flyktingar.

© 2024 Stockholms Fria