Alternativ väg in i filmbranschen
Den etablerade vägen in i filmbranschen är att gå på Dramatiska institutet. Men det finns alternativ. Stockholms Fria har besökt Stockholms filmskola i Västberga.
Stockholms filmskola är en privat utbildning på heltid, vilken startades i mitten av 80-talet av folk i filmbranschen för att ge elever en chans att göra film på 16 millimeter. På den tiden var skolan en av de få, om inte den enda, som filmade på riktig film förutom Dramatiska institutet (DI). Det finns ingen speciell yrkesinriktning på skolan utan eleverna får lära sig grunderna för alla yrkesfunktioner som behövs vid en filminspelning. Undervisningen sker huvudsakligen i mindre arbetsgrupper, som under produktioner bildar små team.
Genom åren har skolan utbildat elever som i dag arbetar med allt möjligt inom filmbranschen, bland andra Daniel Espinosa (regissör, Snabba Cash) och Lisa Siwe (regissör, I taket lyser stjärnorna, Guldbagge 2010) samt filmfotografer, klippare, ljudtekniker, producenter och manusförfattare.
Marcelo Racana, rektor på skolan och filmregissör sedan 20 år, uppskattar att hela 70–80 procent av skolans tidigare elever fortfarande arbetar med film – om än inte alltid i den form de ursprungligen tänkt sig.
På skolan vill man göra eleverna bekanta med filmarbetets verklighet och de krav som ställs. Detta innebär att man har mycket lite teori och att utbildningen istället tar avstamp i praktiska uppgifter. Lärarna är själva yrkesutövande filmarbetare, och ger eleverna kunskap om hur branschen fungerar.
– Målet är att eleverna ska kunna börja arbeta direkt efter att de avslutat sin utbildning, berättar Marcelo.
Det är något som blivande andraårseleven och regiämnet Maria Ljuslin är fast besluten att göra. Redan efter första året känner hon att hon har fått en uppfattning om vad det innebär att göra film, men också att hon blivit hungrig på att lära sig ännu mer. Och det är en av anledningarna till att hon valde att gå andra året.
Arbetet i smågrupper har enligt Maria både varit givande och påfrestande – med mycket konflikter, men otroligt utvecklande.
– I början var det ingen som riktigt visste vad som förväntades av en, säger hon. Men det har varit en bra och hård skola. Gör man ett misstag så gör man aldrig om det. Det är också bra att ha fått pröva på filmens olika yrken. Det skapar erfarenhet om vad man kan kräva av de andra i sitt team och respekt för de andras arbete.
– Film är en kollektiv konstart, understryker Marcelo, man måste kunna arbeta i grupp. Det är viktigt att man håller deadlines och att man genomför det man åtagit sig.
Många som vill arbeta med spelfilm väljer att söka DI, men Maria säger sig vara för gammal och tänker som vissa andra satsa på att arbeta sig fram via bland annat reklamfilm och egna projekt.
– Jag tror att det kan vara väldigt bra att gå DI för kontakter, erfarenhet och cred och jag hade gärna gått där för några år sedan. Men speciellt mycket mer faktiskt lärande än det jag fått nu, tror jag inte att jag kan få även om jag går en utbildning till, fortsätter hon. Det är bara genom att arbeta hårt och kräva feedback som man lär sig. Och bara för att man gått DI så innebär det inte heller att man är garanterad jobb. Det handlar om att inte ge upp.
Man söker till Stockholms Filmskola genom att skicka in arbetsprover och komma på intervju med en jurygrupp bestående av bland andra lärare från skolan. De som går vidare får sedan arbeta på en filmproduktion på skolan. Därefter tas beslutet om vilka som kommer in. Cirka 50 personer sökte i år till första årets 26 utbildningsplatser.
För dem som väl kommer in, är utbildningen personligt inriktad.
– Eftersom vi har så få elever, drygt 40 på hela skolan, kan lärarna se till det individuella behovet och det går inte att vara anonym som elev, säger Marcelo. Det är till exempel helt okej att göra alla typer av filmgenrer på skolan. Det enda kravet är att man måste göra det bra, ler han.
– Ja, man få lära sig att ta kritik, skrattar Maria. Att lyssna på den när den är relevant eller att stå på sig när man inte håller med.
Det sista jag frågar Marcelo är vad han har för tips till någon som vill bli en riktig bra filmarbetare? Han tänker länge innan han svarar.
– Nyfikenhet. Och att följa sitt hjärta. Att vara djärv. Och, säger han, så måste man vara beredd att jobba hårt.
Stockholms filmskola
• Två fristående utbildningsår – Praktisk Film 1 (grundutbildning) och Praktisk film 2 (fortsättningsår).
• Utbildningen är CSN-berättigad.
• Det kostar 78 000 kr per läsår att gå på skolan. Man kan låna cirka 60 procent av detta från CSN.
• Stockholms filmskola arbetar på att bli subventionerad av staten och därmed kunna ha avgiftsfria utbildningar.