SL procentfifflar om inställning till reklam
I sin blogg på wordpress.com skrev Fredrik Edin den 11 oktober om reklam i tunnelbanan. Bland kommentarerna till blogginlägget finns en person med signaturen Mikel. Han hade mailat till SL för att uttrycka sin frustration över den mängd reklam som finns i kollektivtrafiken och fick till svar att 7 av 10 resenärer är positiva till reklam och vill se mer av denna.
Krönika
Att 70 procent av SL:s resenärer skulle vilja ha mer reklam kändes bara för osannolikt, så jag skickade ett eget mail där jag bad om att få ta del av det statistiska underlag som låg till grund för detta uttalande. Några timmar senare fick jag ett svar som innehöll en genomgång av SL:s policy beträffande reklam i kollektivtrafiken, men jag fick inget svar på min fråga om varifrån siffran 7 av 10 kom.
Jag skickade iväg ytterligare ett mail där jag specifikt bad SL svara på varifrån uppgiften kom, varpå jag fick beskedet att jag inte kan få tillgång till statistisk data eftersom ”information till uttalandet kom från interna kanaler”.
Inte nog med att SL är en statlig organisation som därför lyder under offentlighetsprincipen, man använder sig också av statistiska resultat i sin argumentation för reklamens existerande, men kan (eller vill?) sedan inte styrka denna argumentation genom att dela med sig av det statistiska underlaget. Att SL använder sig av argument som inte går att validera, tycktes mig både märkligt och suspekt. Jag mailade dem och påtalade detta, samt bad dem ge sin bild av saken.
Inget svar.
Skickade ytterligare ett mail några dagar senare, där jag återigen bad om deras syn på saken. Den här gången tryckte jag på vikten av att få ett svar, eftersom det handlar om SL:s trovärdighet samt transparens i statliga organisationer.
Tio dagar senare får jag äntligen svar, där man bifogar en pdf med det statistiska underlaget. Enligt detta har 67 procent svarat att det är lagom mycket reklam i SL-trafiken, 15 procent har svarat att det är för mycket reklam, och 17 procent har svarat att det finns utrymme för att utöka reklamen. Siffran 7 av 10, eller 70 procent, återfinns över huvud taget inte. Ber SL kommentera detta, och får svaret att ”67 procent är nästan 7 av 10”. Man har följaktligen tolkat svaret att det är lagom mycket reklam i SL-trafiken som att dessa personer egentligen svarat att de vill se mer reklam.
SL använder sig alltså av helt felaktiga uppgifter då man svarar på resenärers funderingar kring reklam i kollektivtrafiken. När jag som resenär ifrågasätter påståendet att 7 av 10 resenärer skulle vilja se mer av reklam i kollektivtrafiken, så slingrar man sig. Till en början genom att inte svara, sedan genom att hävda att uppgifterna kommer från ”interna kanaler” trots att något sådant inte existerar inom en statlig organisation. Först efter ytterligare påtryckningar får jag ett statistiskt underlag som alltså inte alls överensstämmer med de uppgifter man på SL tidigare angett i den här frågan.
Reklam i kollektivtrafiken är i sig allt annat än oproblematiskt. Att man på SL behandlar kritiska resenärer på detta arroganta sätt gör saken än värre. Det ska naturligtvis inte vara så att man som resenär får felaktiga uppgifter av SL som svar på ens frågor, eller att man ska behöva skicka flera mail fram och tillbaka för att få svar på en så enkel fråga som varifrån SL fått de statistiska uppgifter som de meddelar undrande resenärer.