Stockholms Fria

Stoppa förbifart överger folkomröstningsförsök

Nätverket Stoppa förbifart Stockholm kommer inte försöka få till en folkomröstning om den kritiserade motorvägen. Anledningen är att det är problematiskt att samla in så många namn som behövs för att kräva en omröstning. Men de ger inte upp försöket att stoppa motorvägsbygget. Nu satsar de bara på en namninsamling.

– Det krävs väldigt mycket när man samlar in namn. Det ska vara födelsedatum, bostadsort och personlig namnunderskrift. Det blev ett för stort jobb, så vi kom fram till att det här är en bättre väg att gå, säger Elisabeth Edsjö från Klimataktion.

För att genomföra en folkomröstning i frågan måste det finnas minst 60 000 underskrifter, vilket motsvarar ungefär 10 procent av väljarna i Stockholm. Nu har organisationerna som är med i nätverket övergett idén. Även om målet inte längre är att få till en folkomröstning är insamlingen i full gång, om än i lite mindre skala.

– Vi startade 11 maj och nu har vi 2 300 underskrifter. Vi hoppas på jättemånga fler till mitten av december då vi avslutar det hela och skickar det till regering, landsting och kommunerna i regionen, säger Elisabeth Edsjö.

Göran Folin från Alternativ Stad är också med i nätverket. Han berättar att det hittills har gått bra. Nu senast anordnade Arkitekturföreningen en träff på Arkitekturmuseet gällande trafikplaneringen i Stockholmsregionen och då var bland annat Alternativ Stad där för att samla namn. Nu på söndag kommer de befinna sig på Slussen.

– Olika miljögrupper kommer ha ett evenemang där och det kommer säkert komma stockholmare dit som är emot trafiken vid Slussen, säger han.

Göran Folin tror att evenemang på torg och liknande är viktiga för att samla underskrifter. En annan plats som också är viktig är tunnelbanan. Han menar att kollektivtrafikanterna är helt rätt målgrupp och ett bra ställe att stå på är precis vid ingången till tunnelbanan. Det tredje sättet att samla namn är genom medlemmarna i de olika grupperna som är med i nätverket. Framförallt handlar det om att försöka få folk på arbetsplatsen eller i sin bekantskapskrets att skriva under.

Elisabeth Edsjö betonar att insamlingen bara är en del av arbetet.

– Vi överklagar där det går, har möten och skriver artiklar också. Dessutom träffar vi politiker och pratar med de personligen, bland annat Miljöpartiet och Socialdemokraterna, säger hon.

Målsättningen för insamlingen är att trycka på politikerna innan det första spadtaget tas. Göran tror det kan bli svårt, men med ett starkt folkligt mandat hoppas han på att politikerna ska ändra uppfattning i frågan.

– Vår förhoppning är att en kraftfull opinionsyttring ska fälla förbifarten, säger han.

Fakta: 

Klimataktion,
Alternativ Stad,
Naturskydds-
föreningen
Stockholms län
och Cykel-
främjandet
är några av de
grupper som är
med i Nätverket
stoppa förbifart
Stockholm.

Läs fler artiklar
om Förbifart Stockholm.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Informationsblad från Trafikverket upprör

Trafikverket har just nu börjat skicka ut informationsbladet ”E4 Förbifart Stockholm – gör din vardag enklare” till de svenska hushållen. Men de får redan kritik från bland andra Miljöpartiet och Naturskyddsföreningen, som anser att myndigheten inte är opartisk i frågan.

Hallå där Cecilia Edlund…

…från klimatgruppen Klimax som tillsammans med andra miljöaktivister i dag demonstrerade utanför Slottet mot kungens lunchmöte med Catarina Elmsäter (m) ansvarig för utbyggnaden av Förbifart Stockholm. Målet var att få kungen att tycka till mot projektet.

Trängselskatten – het fråga för Stockholmspolitikerna

Miljardöverskottet från trängselskatten tar staten hand om. Regeringen vill nu se en höjning av trängselavgiften för att finansiera en utbyggnad av tunnelbanan. Något som visserligen välkomnas av politikerna i stadshuset, men både oppositionen och alliansen vill att överskottet ska kontrolleras regionalt.

© 2024 Stockholms Fria