Nytt försök till folkomröstning om Förbifarten
Heja Stockholm – så heter den nya kampanjen som vill stoppa mångmiljardprojektet Förbifart Stockholm. ”Vi tar vid med nya friska krafter och vänder oss mot betongpamparna som förespråkar en lat och dyr lösning”, säger miljöaktivisten Joel Lindefors.
För ett par veckor sedan tillkännagav Nätverket stoppa förbifart Stockholm att man ger upp försöket att åstadkomma en folkomröstning om motorleden som ska knyta ihop olika kommuner i länet, från Häggvik i norr till Kungens kurva i söder. Anledningen: att administrera de 67 000 namnunderskrifterna blir en alltför övermäktig uppgift. Istället vill nätverket använda underskrifterna som påtryckningsmedel gentemot politiker.
Men nu tar en ny kampanj vid, med en annorlunda retorik och ett uttalat mål att få till en folkomröstning.
Joel Lindefors, en av initiativtagarna till kampanjen Heja Stockholm, anser att miljörörelsen av tradition använder sig av ett negativt språkbruk, vilket han vill försöka förändra.
– Vi är några personer som tycker att det är förvirrat att lägga 28 miljarder kronor på gammal, smutsig infrastruktur istället för på en ny, högteknologisk och modern infrastruktur som faktiskt löser problem. Bilvägar förstärker problemen i samhället, säger Joel Lindefors, som alltså vill slå an en annan ton:
– Egentligen vill miljörörelsen något positivt och bra. Men det blir ofta en ganska negativ attityd med många stopp och nej. För vi vill ju att Stockholms invånare ska ha en modern infrastruktur, som är anpassad för framtiden. Som spårvagnar som går ovanjords. Det är betongpamparna vi vänder oss mot, säger han.
Vänsterpartiet är delaktigt i Nätverket stoppa förbifart Stockholm. Partiets informationssekreterare Petter Evertsén säger sig behöva mer information för att ta ställning till om partiet kan tänka sig att hjälpa till med namninsamlingar även till den nya kampanjen Heja Stockholm, som fortfarande är en nyhet för många.
– Vi vill stoppa Förbifarten. Det är en strategisk fråga hur, men om den nya kampanjen har ett tydligare mål är vi helt klart intresserade, säger Petter Evertsén.
Från miljöpartistiskt håll är tongångarna positiva. Men någon konkret hjälp att samla in namn kan inte Joel Lindefors och Heja Stockholm räkna med.
– Det är ett bra medborgarinitiativ, och det är bra att de engagerar sig och väcker frågan ännu mera. Men vår uppgift i Stockholms stadshus är att gå den politiska vägen. Vi har även andra verktyg, bland annat väcka opinion som att skriva debattartiklar eller anordna seminarier för att propagera för en grönare trafikpolitik, säger Miljöpartiets pressekreterare Adam Bergsveen som tillägger:
– Däremot är många av våra medlemmar aktiva. Jag har själv skrivit på listan för Heja Stockholm, som privatperson.
Socialdemokraterna är det enda oppositionsparti som uttalat är för byggandet av Förbifart Stockholm.
Om väl Heja Stockholm lyckas samla in tillräckligt många namn måste man övervinna ännu ett hinder – politikerna i Stadshuset.
Enligt en färsk medborgarenkät rörande miljön i Stockholm svarade 12 procent att de skulle rösta nej till Förbifart Stockholm. 26 procent sade sig vara osäkra. Men en tredjedel av fullmäktigeledamöterna måste också stödja kravet för att en folkomröstning ska bli verklighet.
Joel Lindefors, som räknar med att inleda namninsamlandet på allvar tidigt under hösten, är trots allt optimistisk:
– Jag tror inte att det finns ett grundmurat stöd för Förbifarten hos sossarna. Det måste också finnas socialdemokrater som ser det knasiga i det här.
Tomas Gustavsson, pressekreterare hos Socialdemokraterna svarar:
– Vi gick till valet med att det skulle bli en folkomröstning. Men läget är osäkert i dag. Om de nu skulle få ihop 10 procent skulle det först bli en diskussion bland våra fullmäktigeledamöter, och sedan skulle ett beslut komma utifrån det.