Priser i matbutiker förvirrar kunderna
Konsumentföreningen Stockholms, KfS, undersökning visar att en stor majoritet av matbutikerna i Stockholm har en otydlig prissättning på sina varor. Nu riktar KfS kritik mot enskilda livsmedelskedjor, eftersom konsumenterna riskerar att bli vilseledda. ”Vill man underlätta konsumentens vardag ska man se till att det är tydliga priser”, säger Louise Ungerth på Stockholms Konsumentförening.
Konsumentföreningens har granskat 21 matvarubutiker i Stockholm och deras slutsats är att flera av de stora livsmedelskedjorna använder sig av så kallade ”supererbjudanden” för att locka folk till konsumtion. Stora skyltar med ord som ”kanonpris”, ”superklipp” syftar till att driva på försäljningen och profilera butikerna som billiga.
Konsumentföreningen som har besökt butikerna och även undersökt deras annonsblad konstaterar dock att kedjornas prisinformation har en del att önska.
Ordinariepriset skrivs sällan ut i kampanjvaror, direktreklam och i butiken, vilket gör det svårt för konsumenten att veta hur mycket pengar hon sparar. KfS har också funnit att skyltar för varor gällande ordinariepriser och kampanjpriser nästan är identiska, vilket de anser förvirrar kunden och får den att tro att hon handlar till ett förmånligt pris, när det i själva verket inte är så.
Louise Ungerth tycker att det är hög tid för kedjorna att ta tag i frågan.
– Jag tycker att problemet är stort för att livsmedelskedjor ofta berömmer sig och påstår att de har kunden i fokus. Då tycker jag också att de ska ge tydlig och korrekt prisinformation och där vi kunder snabbt och enkelt får reda på om det är ordinarie pris eller extrapris.
En av de stora livsmedelskedjorna som nämns i rapporten är ICA. De utreds just nu av Konsumentverket om de har gjort sig skyldiga till vilseledande marknadsföring. I utredningen står det bland annat: ”Konsumentverket/KO anser att de prisskyltar med texten ”Super pris, ”Super vardag”, Super najs”, tillsammans med priset angivet i stora röda siffror ger intrycket av att det är ett nedsatt pris på den aktuella varan. Konsumentverket/KO, anser dessutom att ovan angivna uttryck, eller prisuppgifter i stora röda siffror, också var för sig ger intrycket av att priset är nedsatt. Konsumentverket/KO ifrågasätter dock om det verkligen handlar om nedsatta priser i samtliga dessa fall. Om så inte är fallet anser Konsumentverket att denna marknadsföring är vilseledande”
Jenny Egeland, pressekreterare på ICA menar att det kan bli aktuellt att se över företagets regelverk.
– Till och börja med kommer vi skicka en skrivelse till Konsumentverket och svara på den kritik vi har fått. Vi tar till oss det de har kritiserat och det är olyckligt om vi har varit otydliga. Vi har ett regelverk för hur de här ”superprisskyltarna” ska användas. Om det sen har skett misstag i butikerna är det beklagligt.
Louise Ungerth välkomnar utredningen och hoppas att det ska få livsmedelsföretagen att tänka om.
– Det är bra att KO går vidare med det här. När de går på ICA sänder det ut signaler till alla andra detaljhandelkedjor att skärpa till sig också. Vi kommer dessutom jobba med det här genom att ta en diskussion med svensk dagligvaruhandel och livsmedelskedjorna. Sen kommer vi följa upp det om ett halvår, för att se om det har blivit någon förändring.
Fotnot: Konsumentombudsman, KO.
<h2>De livsmedelskedjor som undersöktes i rapporten var: <br>Citygross<br>Coop Forum<br>Coop Konsum<br>Coop Nära<br>Coop Extra<br>Hemköp<br>ICA Kvantum<br>ICA Supermarket<br>ICA Nära<br>Lidl<br>Willys <br>Prisextra</h2>