Planka.nu i aktion mot reklamen
I dag, lördag, samlar sig Planka.nu till en konstaktion mot reklamen i tunnelbanan. Tanken är att byta ut så mycket reklam som möjligt mot egna verk. SL svarar att de inte förstår kritiken.
Planka.nu driver inte bara frågan om en kollektivtrafik som är fullt ut skattefinansierad. De engagerar sig också i frågan om en kollektivtrafik fri från reklam. I ett upprop skriver de att de kommer att genomföra aktioner mot reklamen i tunnelbanan under lördagen den 12 januari: ”SL skryter gärna och ofta om att de erbjuder sina resenärer ’världens längsta konstutställning’. Det kanske stämmer, men faktum är att konsten allt som oftast dränks i ett hav av reklam.”
– Det här är steg två i vår aktivism som gäller tunnelbanans offentliga rum. Det första vi gjorde var att bara ta bort reklam helt enkelt och det blev väldigt populärt, säger Christian Tengblad, som är aktiv i Planka.nu.
Nu vill Planka.nu driva tanken vidare och ställa frågan vad vi ska göra med de här utrymmena.
– Det vore ju bra om det var ett utrymme som var till för resenärerna i kollektivtrafiken. Därför erbjuder vi material och konstnärlig vägledning så att vi kan fylla platsen med konst istället.
Jesper Pettersson, som är presskontakt på SL, säger att de har svårt att förstå kritiken mot reklamen i kollektivtrafiken.
– Vi har väldigt stora ytor, till exempel i tunnelbanan. Vi ställer en stor del av dem till förfogande till konst och olika utsmyckningar. På andra ytor säljer vi reklam. Vi ser ingen motsättning dem emellan, säger han.
Enligt Jesper Pettersson har SL ett uppdrag att få in intäkter från olika kommersiella lösningar.
Planka.nu skulle vilja se att de pengar som kommer in från reklamen tas någon annanstans. Om det läggs på biljettpriset, det sämsta alternativet enligt Planka.nu, skulle det betyda en procents höjning av taxan.
– Reklamen står för kring två procent av SL:s intäkter. Men om man lade det på biljettpriset skulle det ändå bli den minsta höjningen någonsin, säger Christian Tengblad. Han tror att det snarare rör sig om en samhällssyn och vem man tycker ska ta plats i offentligheten.
På SL är man inte intresserade av att kommentera Plankas utspel. Men Jesper Pettersson framhåller att reklamintäkterna är stora. I den förra årsredovisningen uppgår de till 245 miljoner kronor.
– Deras uträkningar får stå för dem. Vi kan konstatera att det är en viktig inkomstkälla för SL och att det finns en stor politisk majoritet för att det ska vara så.
För Planka.nu handlar det om hur vi ska använda det offentliga utrymmet. Som det är nu kan företag köpa plats som vi alla borde förfoga över tillsammans.
– Mycket av diskussionerna kring kollektivtrafiken handlar om avgiftstrycket och hur vi ska ta betalt, men för oss är det också viktigt hur vi tar till vara på det kollektiva i kollektivtrafiken. Det handlar om vår gemensamma upplevelse och att skapa mötesplatser, säger Christian Tengblad.
SL hänvisar istället till kundundersökningar som ska ha visat att resenärerna faktiskt uppskattar reklamen.
– Exakt vad som gör att resenärerna vill ha reklamen kan jag inte säga på rak arm. Men generellt ser människor reklam som en naturlig del av det offentliga rummet. De är vana vid reklam och uppskattar den för att det kan vara informativt och pigga upp miljön, säger Jesper Pettersson.
Planka.nu uppmanar alla som vill att komma på lördag och bidra till att göra tunnelbanan till en mer inbjudande miljö. Det går bra att ta med sina egna konstverk eller att skapa på baksidan av den reklam som finns.
På frågan om SL kommer att agera mot Plankas aktioner är Jesper Pettersson fåordig. Men han skickar ändå en passning till organisationen.
– Vi brukar inte kommentera vad de sysslar med och vi kan inte kommentera hur vårt säkerhetsarbete ser ut. Men de här aktionerna brukar ju inte vara speciellt omfattande, om man säger så.