Gripande om föränderliga maktpositioner

Jag måste erkänna. Upperdog fick mig att gråta ohämmat. Flera gånger. Detta är nu ingen bedrift i sig. Bravaden ligger i att filmen aldrig får sentimentalitetsbägaren att rinna över. Med en melodramatisk fingertoppskänsla värdig jämförelse med Susanne Bier, tecknas här ömsint en rad människoporträtt som stannar kvar länge. Men så är ju filmen också nominerad till Nordiska rådets filmpris. Och jag förstår hur de tänker. För när Sara Johnsen, som tidigare gjort Vinterkyss (2005), här ger oss en historia om makt och skuld så gör hon det utan att moralisera. Bitvis frustrerad men också befriad upplever jag hur filmen förvägrar mig en hög häst att sitta på.

Rörelser som speglar könets konstruktion

Koreografen Malin Elgáns första filmprojekt Storyboard är en digital projekterad triptyk, där de tre parallellt löpande filmerna kan ses som kommentarer till varandra. Verket är delvis ett blottläggande av den kreativa processen bakom Elgáns koreografi Formen sa Gör från 2007 som tillkom i dialog med flertalet audiovisuella texter. I Storyboard visas de upp – den ursprungliga koreografin, djurdokumentärer, centraleuropeisk folkdans samt scener ur populärkulturella filmer som Schindler’s list, Spindelmannen med flera.

Gemensamma drag i 40 år av gatukonst

I anslutning till utställningen Proggens affischer hölls det i onsdags kväll ett samtal på Nordiska museet. Ett femtontal entusiaster mötte upp för att lyssna till tre talare som diskuterade gatukonstens utveckling under fyra decennier.

© 2025 Stockholms Fria