Stockholms Fria

Strejken fortsätter i skärgårdstrafiken

I måndags bröt strejk ut i skärgårdstrafiken efter att förhandlingarna mellan fackföreningen Seko och branschorganisationen Almega strandat. Almega tycker att avtalets lönesystem är omodernt och kräver att det tas bort. Samtidigt går Strömma kanalbolaget emot blockaden och fortsätter köra.

Som resultat av att Seko och Almega inte har kunnat komma överens i förhandlingarna om nytt kollektivavtal trädde klockan tolv i måndags de varslade stridsåtgärderna i kraft. Strejken påverkar stora delar av färjetrafiken i Stockholms skärgård och delar av älvtrafiken i Göteborg.

Bakgrunden till konflikten är att Almega vill göra sig av med det nuvarande så kallade tariffsystemet. Det innebär att alla börjar på samma ingångslön för att sedan klättra upp för en nioårig lönestege där lönen stiger enligt avtal per arbetat år. Almega menar att detta lönesystem är orättvist då exempelvis någon som börjar jobba som ung saknar möjlighet till vidare löneutveckling när denne nått lönetaket. De menar även att duktiga arbetare missgynnas då de får samma lön som någon som inte är lika duktig. Istället vill de införa ett system med individuell lönesättning.

– Tänk, vilket öde! Om man börjar på företaget när man är 20 år gammal så har man nått taket på lönekarriären när man 29 år. Det spelar ingen roll hur duktig man är eller hur mycket man utvecklas. Någon löneutveckling utöver normen på arbetsmarknaden får det inte bli, för det vore ett kollektivavtalsbrott, skriver Almegas förbundsdirektör Stefan Koskinen på almegabloggen.

Det är något som Chang Strömberg, ombudsman på Seko inte håller med om.

– Har man exempelvis en duktig kock, kan denne få den formella titeln ”förstekock” som ger lönetillägg. Om man jobbar på fartyg utan maskinist och utför arbete i maskinrummet får man tillägg för det arbetet. Skillnaden är att lönetilläggen regleras i kollektivavtalet och inte av en enskild chef, förklarar han.

– Om det skulle bli ett fritt lönesystem innebär det att om någon får tusen kronor mer så får någon annan tusen kronor mindre.

Han ställer sig också frågande till varför almega tar strid om lönesystemet nu.

– Så sent som 2006 tecknade Almega på eget initiativ avtal med Seko då de ville komma in och förhandla för arbetsgivarna. Då var det inte någon diskussion om att systemet var omodernt, berättar Chang Strömberg.

Strömma kanalbolaget trotsade i måndags blockaden och lämnade hamn med två av sina båtar, Gustafsberg 7 och Waxholm 3.

– Vi berättar för våra medlemsföretag att Seko förfogar över sina medlemmar och att dessa inte får tvingas att arbeta, men det finns andra som kan arbeta, säger Stefan Koskinen på Almega till Sekotidningen.

Detta har upprört Seko, som anklagar Almega för att uppmuntra strejkbryteri. I samband med detta utbröt också ett visst tumult på båtarna när Sekos ombudsman polisanmäldes av Strömma när han gick ombord för att informera om strejken och blockaden. Ingen kan tvingas att arbeta på en sådan arbetsplats, även om den inte är medlem i facket och arbetsgivarna har av hävd avstått från att ta in strejkbrytare, så länge facket inte använder våld.

På torsdagen meddelade Almega att turerna med båtarna skulle ställas in. I ett pressmeddelande angav de som främsta skäl att personalen känt sig hotad.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Moderaterna skarvar i ny kampanj

I en annonskampanj lovar moderaterna att Stockholm snart har 6 000 nya studentbostäder. Vänsterpartiet tycker att siffrorna är oklara och har nu anmält kampanjen till Konsumentverket.

Björklund: Läs historia, Åkesson!

Liberalernas ledare Jan Björklund sjöng de liberala värdenas lovsång i sitt Almedalstal och angrep SD- ledaren.

–Jimmie Åkesson, gå hem och läs historia!

© 2025 Stockholms Fria