Privatiseringsivrande företag tar över världsvattenveckan
Under veckan har World water week samlat företag, politiker och organisationer som säger sig arbeta för att säkra världens framtida vattenförsörjning. Om det verkligen är den sanna agendan råder det emellertid delade meningar om. Kritiker menar att det är en plattform som syftar till att skapa möjligheter för en ökad privatisering av vattnet.
Världens eskalerande problem med vattenförsörjning sägs vara orsaken till att World water week, som pågått i Stockholm under veckan, anordnas. Syftet är, enligt arrangörerna, att knyta näringsliv, organisationer, politiker och forskare närmare varandra för att gemensamt hitta lösningar på problemen. Men vattenaktivister från hela världen har samlats för att påvisa det snäva perspektiv de anser att vattenveckan har.
– Det största problemet med arrangemanget är att det skapar ett forum för en företagsagenda som går ut på en privatisering, avreglering och utförsäljning av våra gemensamma vattenresurser. Man driver på synen att vatten är en handelsvara, säger America Vera-Zavala från Attac.
– Experiment med privatisering av vatten, i Bolivia och Irak, har misslyckats gravt. Men det vill World water week inte låtsas om. Istället säger man att det är nödvändigt att näringslivet går in för att säkra vattentillgången.
Jan-Erik Gustafsson, docent vid KTH, har forskat på privatiseringen av vatten, bland annat av Storbritanniens vattenbolag under Thatcher-eran. Även han är kritisk till den riktning som arrangemanget tagit.
– Visst är det bra med ett forum för att diskutera vattenfrågorna. Men det har gått från att ha varit ett tekniskt-vetenskapligt möte till en plats för företrädare av den globala privata vattenindustrin.
Samtidigt som vattenveckan pågår varnar han och andra för att den borgerliga majoriteten i stadshuset planerar att privatisera Stockholm Vatten AB. Redan nu har delar av företagets verksamhet lagts ut på privata företag.
– Min uppfattning är att Stockholm Vatten AB är ett internationellt erkänt vattenbolag. Men i stor hemlighet monterar den nya regimen ner det, säger Jan-Erik Gustafsson.
Särskilt pinsamt menar han att det är eftersom Stockholm Vatten AB under åren varit drivande bakom Stockholm Water Symposium, en viktig punkt på vattenveckans schema.
En annan kritik som anförts mot arrangemanget är att Nestlé, en av världens största försäljare av buteljerat vatten, är huvudsponsor. Företaget har fått mycket kritik för sin verksamhet världen över, bland annat i Brasilien där de fortsatt att pumpa upp grundvatten olagligt trots att de fälldes för det 2001.
På onsdagen anordnades en manifestation mot Nestlé i samband med företagets förmiddagsseminarium. Under manifestationen höll aktivisterna upp plakat med texten Water is a human right och skrek slagord som peoples need – not corporate greed. De skramlade också med flaskor med mynt i.
– Mynten i vattenflaskorna symboliserar att företag gör vinst på något som vi anser är en mänsklig rättighet, sade kanadensiske Anil Naidoo från Blue Planet Project.
Men Nestlé själva anser sig ha en hög medvetenhet om världens vattenproblem.
– Vi arbetar på flera plan, till exempel med jordbrukssektorn och producenter av vattenflaskor. Vatten på flaska är ett led i arbetet att få folk att dricka mer vatten, att det ska bli roligare att välja vatten än drycker med socker i. Inte minst i och med ökning av fetman och andra hälsoproblem, säger Marie Louise Elmgren, informationschef på Nestlé.
Hon säger sig visserligen förstå kritiken men menar att vattenförsäljningen endast är en marginell del av Nestlés verksamhet och att det är försvarbart så länge det sköts på rätt sätt.
– Jag har full förståelse för den. Men man sätter det inte i rätt proportioner. Nestlé är stora på försäljning av buteljerat vatten men små när det gäller vattenförbrukningen totalt sett.