Nu ska vi döda dem allesammans
- Jag vill bara ha det jag har rätt till! skriker mannen till sin hustru strax innan han försöker förgripa sig på henne. Han har återvänt från ett krig, blind och själsligt sargad. Familjen som trodde att han var död har genomlidit de civilas öde med gruppvåldtäkter och svält. I Lars Noréns senaste succédrama Krig skildras politikens mänskliga tragedier naket och osentimentalt. Regisserad av fransmannen Gildas Milin inleder Riksteaterns uppsättning sin Sverigeturné i Lund.
I krigens efterdyningar lever befolkningen i ett moraliskt och känslomässigt ingenmansland där släktbandens lojaliteter i bästa fall är överlevnadsstrategier. I Krig tvingas den äldre dottern att prostituera sig för att familjen ska kunna överleva. Modern blundar och sluter sig inåt. Lillasystern, som övertygande spelas av Emelie Jonsson, går i regression. Genom att stanna kvar i ett infantilt stadium undkommer hon ansvarsbördan. Barnsligheten blir en sköld mot de vuxnas hårda tillvaro. Norén har länge engagerat sig i människans subexistenser. Med Personkrets 3:1 och Skuggpojkarna gjorde han djupdykningar i det lidandets psykologi som föds ur drogmissbruk, kriminalitet, utslagenhet och hat. I Krig är människorna utlämnade till krafter som ligger än mer bortom deras kontroll.
Ur denna kamp för överlevnad föds nya, praktiska, allianser. Modern i familjen inleder ett förhållande med sin makens bror, spelad av Norénveteranen Göran Ragnerstam, som undvikit att inkallas till kriget genom att gömma sig i bergen. När maken som inkallats, stridit och förlorat återvänder klänger han sig fast vid tomma nationalistiska fraser för att rättfärdiga det elände han utstått, först på stridsfältet och därefter i ett koncentrationsläger. Allt för att värja sig mot insikten att kriget var meningslöst. Men för familjen, liksom för alla civila, finns det inga illusioner om krigets eviga syfte: kampen om makt. Kvinnor och barn är maktkampens första och sista offer. I Noréns drama våldtas kvinnan och döttrarna först av grannarna, sedan av soldaterna och slutligen av segrarna - sexuellt våld är ett av krigskampanjens effektivare vapen.
- Nu ska vi döda dem allesammans och sedan kan de inte göra något mera, säger den yngre dottern i en replik som avslöjar våldets logik och drivkraft. Hat och hämndlystnad är lidandets frukter.
Joakim Borda P
TEATER
Krig av Lars Norén
Regissör: Gilda Milin
Skådespelare: Göran Ragnerstam, Eva Millberg,
Per Burell, Eva Melander, Emelie Jonsson.
Spelas:
5 november, Umeå, Sagateatern,
7 november, Östersund, Storsjöteatern,
8 november, Sundsvall, Teatern
11 november, Falun, Stadsteatern (FH),
12 november, Uppsala, Skandiascenen