• Susanne Rydén och Hans Nilsson i en scen av Christinas resa. Drottningen reste från Uppland till Rom i mitten av 1600-talet. Föreställningen spelades
Stockholms Fria

Ambitiös musikhistorisk forskning blir dans

Christinas resa syftar på vår egen drottning Christinas resa från Uppsala till Rom 1654-55. När Christina abdikerat i juni 1654 bar det av till Rom, dit hon anlände i december året därpå. Månaden innan konverterade hon officiellt till katolicismen.

Två starkt laddade symbolhandlingar, både nationellt och personligt. Hennes far, Gustav II Adolf, hade enligt den officiella historieskrivningen offrat sitt liv för protestantismen och själv hade hon som enda tronarvinge vid sex års ålder blivit drottning. Därefter fostrades hon enligt konstens alla regler (det vill säga som en man) under överinseende av Axel Oxenstierna.

Idé och manus är sångerskan Susanne Rydéns, och vad jag förstår ligger det en ambitiös musikhistorisk forskning bakom. Dessutom tillkommmer ett inledande förprogram; på onsdagen var det en kort föreläsning av professor Curt Johanneson på temat hovdramatik.

Sångerskan Susanne Rydén agerar drottning med dansaren Hans Nilsson som delvis speglande motpart. Utmärkt sång, skådespeleri och musik - utsökt dans. Speglingen, en sångerska som utför samma rörelser som en dansare, har kanske delvis ett upplysande syfte (1600-talets dansare var inte proffs utan hovmän och politiker) - men effekten blir en underlig, närmast störande kontrast. Hon är duktig, han är sublim. Men bortsett från det förmedlas drottningens vånda och utveckling på ett uttrycksfullt sätt.

Men jag har också en annan invändning. Dans behöver inte förstås intellektuellt. Men en föreställning som i hög grad bärs upp av text känns stum när man inte hänger med. Hur många förstår italienska? Jag gör det inte.

Onekligen en intressant erfarenhet, att känna sig utestängd på det sättet: exklusivt i ordets verkliga bemärkelse.

Fakta: 

DANS:
Christinas resa

Regi och koreografi: Susanne Jaresand

Sång: Susanne Rydén

Skådespelare: Björn Granath

Dansare: Hans Nilsson

Stockholms Barockensemble under ledning av

Maria Lindal och Mark Tatlow

Plats: Moderna Dansteatern

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Meditativt om livet, döden och dansen

Som en avslutande sista del av det konstnärliga forskningsprojektet Rörelsen som kroppens minne visas koreografin Döden, Döden. Föreställningen bygger på arbetet inom två parallella grupper, en bestående av äldre professionella dansare och en annan med äldre amatörer. Utgångspunkten har varit deltagarnas egna erfarenheter och minnen.

Gränsöverskridande och djupt gripande

Apropå Rasande rytmisk, skälvande skör, Lena Josefssons senaste koreografi som visades på Dansens Hus i mitten av februari: plötsligt ställs man inför en handgriplig påminnelse om dansens själva ursprung och väsen...

Kitti och ljudet av vevande armar i luften

En av Finlands ledande koreografer, Tommi Kitti, avslutar Moderna dansteaterns finska satsning med dels ett eget solo och dels en koreografi för Tammerforsgruppen Mobita Dansco. Hans eget solo är ett kontrastrikt djuplodande av John Lee Hookers bluesmusik. Med en närmast akrobatisk stilblandning - impulser från gatan (street-, breakdance) varvas med ett stramare, personligt uttryck - känns hela stycket befriande rörligt.

En dansresa till Omar Khayams Persien

Som en hyllning till den persiske poeten Omar Khayam, verksam på 1200-talet, uppfördes denna föreställning på Södra teaterns stora scen. Koreograf och dansare kom från Iran och Frankrike.

En man (koreografen själv, Charles Galame/Sharokh Ghalam) och ett antal kvinnor gestaltar och illustrerar händelser ur poetens liv. Det är dans med tydliga influenser från Orienten, vilket märks främst i armarnas och händernas speciella rörelser, samt i den omvända fottekniken med tyngden på hälen istället för tån.

Egyptiska gudar dansar

'Absolut kontroll och behärskning av varje led gör hennes dans till ett ständigt experimenterande med möjliga rörelser och gränser: det är dans som tecken och form, mönster som repeteras och kommer igen. '

© 2025 Stockholms Fria